"Tjomme" inför Luleå hemma
Publicerad: 2021-12-04
Ikväll väntar en ny härlig tillställning i Tegera Arena då Luleå HF kommer på besök för SHL-möte med nedsläpp klockan 18:00. Leksands IFs GM, Thomas Johansson, har ett mycket gott humör för dagen och ser fram emot matchen.

Det var ett gnistrande vinterlandskap, badande i sol, som mötte alla boendes i Leksand och Dalarna när dagen startade imorse. Lägger man därtill faktumet att det väntas SHL-hockey i Tegera Arena under sena eftermiddagen och kvällen, har man satt ihop ett recept som åtminstone verkar få Thomas Johansson på ett utmärkt humör.

-Det känns superkul på alla sätt och vis med hemmamatch idag. Det blir mycket folk på plats, en härlig stämning och ute är det ett härligt vintrigt Dalarna så det är en underbar dag idag.

Enkelt och rakt spel är nyckeln till framgång

Leksands IFs herrlag är inne i en hyfsat god formkurva trots att man senast kommer från förlust i Örebro. Thomas Johansson, tillsammans med övriga i ledarstaben, utvärderar givetvis spelet löpande och när Luleå står för motståndet under lördagen är det enkelheten som kommer att leda till framgång menar han.

-Framförallt måste vi fortsätta att spela enkelt, inte minst utifrån den backbesättningen vi besitter för dagen. Vi måste spela snabbt, rakt och enkelt ut ur egen zon och vara starka i de momenten. Mot Luleå kommer kamperna framför de båda målen att vara direkt avgörande, och mycket av vårt fokus har legat där inför matchen, berättar "Tjomme".

Kvällens motståndare Luleå inledde SHL-säsongen aningen knackigt, men det norrländska maskineriet har kommit igång alltmer och inför lördagens omgång är de bara en poäng bakom Leksand i tabellen. Luleå ska också vara ett topplag i serien, enligt Thomas Johansson.

-Luleå har haft samma tränare under flera år, och det är ett extremt disciplinerat och hårt arbetande lag. I år har de fyllt på med en hel del individuell skicklighet, så det är absolut ett lag som ska vara med i toppen av SHL. Det blir ett härligt test för oss idag, och det ser vi mycket fram emot.

Flera på skadelistan

Leksand har under den senaste tiden varit ganska hårt skadedrabbat, inte minst på backsidan. Detta innebär att unga spelare såsom Lian Bichsel och David Rosander fått en hel del förtroende, och chansen att visa framfötterna på allvar.

-Det är som det är med skadorna, helt enkelt. Vi är helt klart inne i en tuff period med skador men killarna som saknas är inte så långt bort från spel och de är på väg tillbaka. Vi litar fullt ut på de vi ställer på isen till matchen, och situationen ger de unga killarna en fin möjlighet att utvecklas och känna på miljön i SHL, vilket är kul.

Spelschemat är tätt och intensivt, och lördagens match blir den tredje och avslutande under veckan för herrlagets del. Nästa vecka väntar tre nya matcher med dubbla möten mot Frölunda HC på hemmaplan, samt bortamatch mot Färjestad BK. Spelschemat är dock inget som bekymrar Leksands General Manager.

-Vi visste om att det skulle bli en intensiv period här mellan landslagsuppehållen så det har vi varit förberedda på, och som spelare är det matcherna man längtar till och det är precis det killarna får göra nu, så jag tror faktiskt att alla är glada över schemat vi har just nu.

Avslutningsvis, vem avgör ikväll?
-Idag blir det "Zacke"!

Richard Brasar