Stark seger mot Luleå
Publicerad: 2023-10-26
Den fyra matcher långa förlustsviten är bruten i och med att Leksand vann kvällens bortamatch mot Luleå tack vare en stark andra period i kombination med en helgjuten laginsats över 60 minuter.

Luleå inledde matchen snäppet vassare än Leksand i kombination med en del slarv från bortalagets sida. Ett par halvchanser skapades i ett tidigt skede, men kvällens första riktigt heta målchans uppstod efter drygt sju minuters spel när Brendan Shinnimin kom helt ren där Mantas Armalis följsamt motade friläget. Kort därefter hade Olle Alsing ett fint läge från nära håll som Matteus Ward i sin tur räddade. Leksand hade sedan ett tufft boxplay med säkert fyra-fem kvalitativa lägen från Luleå, men tack vare en storspelande Mantas Armalis var resultatet fortsatt 0-0 när dessa två minuter var över. I slutdelen av perioden spelade Leksand sedan upp sig och var dessutom någon centimeter ifrån ett ledningsmål via en styrning från Peter Cehlárik. Något mål gjordes däremot inte från något av lagen och den första perioden summerades därmed som mållös.

Tidigt i den andra perioden klarade Leksand av ett till boxplay utan några som helst problem innan man tog över spelet nästan helt och hållet. Sju minuter in i mittakten stod gästerna för ett långt och mycket vackert anfall där pucken till slut letade sig fram till Alexander Lundqvist som fint skickade in 0-1 från en snäv vinkel. Drygt två minuter senare kom också 0-2 där Oskar Lang stod för ett fantastiskt förarbete innan han serverade Patrik Zackrisson som vispade upp pucken i nättaket. Leksand hade sedan ett numerärt överläge som inte mynnade ut i någon direkt farlighet. I slutskedet av mittakten var det rätt hafsigt på isen med flera missade passningar från vardera lag, men tvåmålsledningen var ändå intakt när signalen för pausvila ljöd.

Knappt tre minuter in i den tredje perioden kom en rejäl kalldusch för Leksands del. Trots att situationen såg ut att vara under kontroll lyckades två hemmaspelare överlista leksingarna och reducera på ett rejält onödigt vis sett med blåvita ögon. Glädjande nog replikerade däremot Leksand snabbt med ett läckert 1-3-mål. Patrik Norén tog sig upp i banan och serverade sedan en riktig macka till Marek Hrivík som rakade in pucken för en tvåmålsledning på nytt. Bortalaget hade sedan chansen att punktera matchen med dubbla powerplay efter varandra som dock inte resulterade i ett fjärde mål. Inte heller när Felix Unger Sörum prickade stolpen på en spelvändning hittade pucken rätt, men härligt nog spelade det ingen roll. Trots en utvisning i slutminuterna och spel 4 mot 6 försvarade sig spelarna och Mantas Armalis sig väl från ytterligare en reducering. Slutresultatet skrevs sedan till 1-4 efter att Marek Hrivík prickade den tomma kassen från egen tekningscirkel.

Med tre välbehövliga poäng i bagaget avslutas veckan med ännu en bortamatch uppe i norr på lördag då topplaget Skellefteå står för motståndet.

Matchfakta

Luleå - Leksand 1-4 (0-0, 0-2, 1-2)
Period 2: 0-1 (07:19) Alexander Lundqvist (Matt Caito, Peter Cehlárik), 0-2 (09:42) Patrik Zackrisson (Oskar Lang, Max Vérroneau).
Period 3: 1-2 (02:36) Jonas Berglund (Nikola Pasic), 1-3 (06:15) Marek Hrivík (Patrik Norén, Anton Johansson), 1-4 (19:45) Marek Hrivík (Anton Lindholm) ENG.
Skott: 23-18 (12-3, 3-8, 8-7)
Utvisningar, LHF: Marcus Hardegård 2, Lagstraff 4.
Utvisningar, LIF: Marek Hrivík 2, Anton Johansson 2, Olle Alsing 2.
Publik: 6150
Domare: Mikael Nord, Johan Magnusson
Laget: Mantas Armalis (Filip Larsson) - Anton Lindholm, Matt Caito, Oskar Lang, Patrik Zackrisson, Max Vérroneau - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Lucas Elvenes, Marek Hrivík, Peter Cehlárik - Olle Alsing, Anton Johansson, Felix Unger Sörum, Lukas Vejdemo, Kalle Östman - Marcus Karlberg, Jon Knuts, Arvid Eljas - Fred Nilsson

Arvid Yngvesson