Karlberg inför Luleå borta
Publicerad: 2023-02-15
– En bra start och att vi håller i spelet över tre perioder. Det tror jag blir nyckeln till seger. Det säger forwarden Marcus Karlberg inför torsdagens bortamatch mot Luleå.

Hans lag kommer närmast från tisdagens 0-2-förlust hemma mot Växjö, och trots att matchens båda mål gjordes i den första perioden tycker Karlberg att det var i just den perioden som hans lag spelade som bäst.
– Jag tycker egentligen att vi var bättre än Växjö i den första perioden, och det kändes lite orättvist att vi låg under efter den. Växjö är väldigt skickliga när det gäller att spela på ledning, och efter den första perioden kändes det som att dom hade kontroll på matchen. Vi gick lite i deras fälla, och skapade egentligen inte så mycket alls under den senare delen av matchen…

Vad tycker du fattades?
– Svårt att säga. Den första perioden tycker jag som sagt att vi gjorde ganska bra, men överlag fattades det lite i tajmingen i vissa lägen, så som det kan bli precis efter ett uppehåll. Som tur är är det ny match redan i morgon, och då gäller det för oss att komma ut lika starkt som mot Växjö - men att också bibehålla det spelet över tre perioder, säger Karlberg inför torsdagens bortamatch mot Luleå.
Inför mötet är Leksand tabellsjua, med två poäng upp till sjätteplatsen. Luleå ligger på en niondeplats, tre poäng efter Leksand.
– Ja, det är fortsatt jämnt i tabellen och återigen viktiga poäng på spel. Det kan låta som en klyscha, men det här säsongen har det knappt varit lönt att kolla i tabellen. Det har varit och är så pass jämnt så en seger hit eller dit kan göra att man hoppar eller tappar flera steg i tabellen.

6 poäng står på spel under resten av veckan: Luleå borta (torsdag) och därefter den sedan länge slutsålda hemmamatchen mot Brynäs (lördag).
– Vi har en väldigt rolig avslutning på veckan framför oss! Lördagsmatchen ser jag fram emot jättemycket så klart, men först av allt ser jag fram emot att åka till Luleå i morgon och förhoppningsvis åka därifrån med tre poäng. Vi har gjort bra matcher mot Luleå tidigare den här säsongen så vi kliver ut på isen med bra självförtroende.

Elin Broman