Hedbom inför hockeyhelgen
Publicerad: 2022-02-26
En riktigt hockeyhelg väntar i Tegera Arena med hemmamatcher i SHL både lördag och söndag. Andreas Hedbom ser fram emot vad som komma skall. -Jag hoppas att de som lämnar arenan efter våra matcher under helgen går härifrån med en riktigt bra känsla.

Två hemmamatcher i SHL väntar i Tegera Arena under helgen när Leksands IF tar sig an Luleå HF under lördagen och Brynäs IF på söndagseftermiddagen. Efter publikrestriktioner och matchflyttar märks det tydligt att föreningens VD Andreas Hedbom ser fram emot hockeyhelgen med stor glädje.

-Det var längesedan det var en sådan här hockeyhelg, och med det det draget som är just nu. Vi har sett fram emot det här väldigt länge så det ska verkligen bli roligt på alla sätt och vis. Jag tror att det är positivt att få hemmamatcher både lördag och söndag, inte minst med tanke på att vi har många som reser ganska långt för att komma till våra hemmamatcher. För vår del är det väldigt positivt med det upplägget som blivit med dubbla hemmamatcher.

Det är inte bara i Tegera Arena det kommer att bjudas på god stämning och gemenskap. Det är många som rest till Dalarna och Leksand för att uppleva hockeyn på plats vilket även ger ringar på vattnet.

-Jag tror att det kommer att märkas av väldigt mycket nere på byn. Jag har fått signaler att det är otroligt bra bokat på restaurangerna och hotellen i och omkring Leksand under helgen. Det känns väldigt bra för oss att kunna bidra till kommunen på det sättet kring våra evenemang och hemmamatcher, det är något vi verkligen vill kunna göra, säger Andreas Hedbom.

"Vill träffa så många som möjligt"

Det är stora arrangemang som ska genomföras på kort tid under helgen, och utan alla som jobbar kring matchevenemangen eller de som besöker dessa vore hockeyhelgen ingenting. Känslan av att bjuda på en bra upplevelse har högsta prioritet menar Hedbom.

-Jag hoppas att de som lämnar arenan efter våra matcher under helgen går härifrån med en riktigt bra känsla efter att ha fått uppleva stämningen av riktig liveidrott, och att man känner att vi i Leksands IF verkligen uppskattar det stöd vi får på plats i arenan. Det är väldigt viktigt för mig.

Andreas Hedbom brukar ofta befinna sig i och omkring huvudentrén och Sparbanksfoajén i samband med hemmamatcherna, och det är ingen vågad gissning att han kommer att dyka upp där även den här helgen.

-Personligen ser jag fram emot att få träffa så många människor som möjligt under helgen. Det är väldigt många som betyder otroligt mycket för Leksands IF som kommer att vara på plats under en sådan här helg, alltifrån tillresta supportrar och partners till ideella publikvärdar och funktionärer. Att få träffa så många som möjligt av alla dessa är det viktigaste för mig, säger Hedbom.

Viktiga matcher

Under fredagskvällen inleddes hockeyhelgen då SDHL-laget mötte Brynäs hemma i Tegera Arena. Under helgen fortsätter den sprakande tillställningen med dubbla SHL-matcher, dubbla J20-matcher samt J18-match under lördagskvällen. Lagen befinner sig i slutspurten av sina respektive serier, och Andreas Hedbom ser fram emot spännande matcher.

-Vi befinner oss i en väldigt spännande tid av säsongen för våra representationslag i SHL och SDHL, och även för juniorlagen. Det är viktiga poäng på spel i varje match och det är nu säcken ska knytas ihop i de olika serierna. Varje match är viktig och jag ser fram emot att få se våra lag tävla om poängen i helgen, och förhoppningsvis behålla så många som möjligt kvar i arenan.

Avslutningsvis, vem blir hjälte i herrlaget under helgen?
-Jag säger alltid Martin Karlsson, och så även den här gången!

Richard Brasar