Stabil seger mot Luleå
Publicerad: 2023-11-23
Tre poäng från Peter Cehlárik och en tredje hållen nolla från en strålande Filip Larsson låg till grund för kvällens fina trepoängare hemma mot Luleå.

Det var en fartfylld inledning på kvällens drabbning där båda lagen spelade med hög intensitet under matchens första tio minuter. Leksand klarade bland annat av ett tidigt boxplay innan hemmalaget var nära att sätta pucken på ett friläge kort därefter. Lagen bytte sedan ett par chanser med varandra under några minuter innan intensiteten avtog något när mitten av första perioden hade passerats. Med några minuter kvar av perioden drabbades Luleå av en utvisning, men i 5 mot 4-spelet hade Leksand ingen större lycka. Härligt nog kom 1-0-målet istället sekunderna efter gästerna blev fulltaliga tack vare att Anton Johansson höll sig framme precis framför kassen när han lite turligt lyckades lirka in pucken. Innan pausvila lirade dessutom Leksand numerärt överläge på nytt utan framgång och resultatet var därmed 1-0 när signalen ljöd.

Starten på mittakten var ingen höjdare där inte mycket hände förrän Leksand drabbades av en utvisning fem minuter in i perioden. I det numerära underläget hade Luleå ett otroligt tryck med bland annat ett skott i målramen samt flertalet farliga chanser. Trots ett nästan två minuter långt byte av boxplay-formationen höll utespelarna, i kombination med en storspelande Filip Larsson, tätt bakåt. Det tog sedan ett tag till innan hemmalaget kom in i spelet på nytt och jämnade ut matchbilden, men någon farlighet skapades däremot inte. Med fyra och en halv minut kvar av andra perioden uppstod sedan ett litet tumult ute på isen efter att Filip Larsson blev påkörd. Detta utmynnade i sin tur i ett två minuter långt 5 mot 3-spel för Leksand, men under denna tid var det inte ens nära att pucken letade sig in för en tvåmålsledning. När 40 minuter summerades var den blåvita ledningen alltså fortsatt på endast ett mål och en spännande tredje akt väntade.

Leksand kom inte ut bra i den tredje perioden och efter bara fyra minuters spel valde tränarna att ta en välbehövlig timeout. Det hjälpte dock inte särskilt mycket i och med att Luleås press fortsatte, men då stod Filip Larsson i vägen och räddade en puck som dansade precis framför mållinjen. Trots detta så var det Leksand som gjorde nästa mål i matchen. Som från ingenstans drog Matt Caito till med ett fantastiskt avslut som satt i nättaket bakom en chanslös Joel Lassinantti och amerikanen ökade därmed på sin fina poängskörd. Tre och en halv minut senare var det dags för blåvitt måljubel på nytt när Lucas Elvenes hittade fram till Peter Cehlárik som enkelt kunde raka in pucken i öppet mål för 3-0. Leksand försvarade sedan ledningen utan problem hela vägen fram till slutsignal och såg till att ordna tre härliga poäng in på kontot samt ytterligare en nolla i kolumnen för Filip Larsson.

Nu på lördag väntar hemmamatch mot Färjestad inför fullsatta läktare, så kom till arenan och hjälp laget till en ny seger!

Matchfakta

Leksand - Luleå 3-0 (1-0, 0-0, 2-0)
Period 1: 1-0 (17:45) Anton Johansson (Oskar Lang, Peter Cehlárik).
Period 3: 2-0 (08:42) Matt Caito (Marek Hrivík, Peter Cehlárik), 3-0 (12:06) Peter Cehlárik (Lucas Elvenes, Alexander Lundqvist).
Skott: 25-19 (9-4, 8-10, 8-5)
Utvisningar, LIF: Eddie Larsson 2, Peter Cehlárik 2, Anton Johansson 2, Olle Alsing 2.
Utvisningar, LHF: Jesper Sellgren 2, Frédéric Allard 2, Marcus Hardegård 2, Linus Omark 4, Brendan Shinnimin 4.
Publik: 6023
Domare: Tobias Björk, Marcus Linde
Laget: Filip Larsson (Mantas Armalis) - Anton Lindholm, Matt Caito, Lucas Elvenes, Marek Hrivík, Peter Cehlárik - Olle Alsing, Eddie Larsson, Oskar Lang, Patrik Zackrisson, Max Vérroneau - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Felix Unger Sörum, Lukas Vejdemo, Kalle Östman - Marcus Karlberg, Jon Knuts, Justin Kloos - Anton Johansson, Arvid Eljas

Arvid Yngvesson