Tre poäng mot Luleå efter sent avgörande
Publicerad: 2024-02-24
Den sju matcher långa förlustsviten är äntligen till ända. Med en fullsatt Tegera Arena i ryggen tog Leksand hem segern efter ett avgörande från Max Vérroneau med bara fem sekunder kvar som fick arenan att explodera i ett högljutt måljubel.

Eftermiddagen kunde inte ha börjat sämre för Leksand med tanke på att Luleå spräckte målnollan efter endast 28 sekunder. Frederic Allard skickade iväg ett ruskigt vasst avslut från snäv vinkel och Filip Larsson hade ingen chans på målet som alltså betydde 0-1. Några minuter senare stod fjärdekedjan för ett starkt byte i offensiv zon som sånär resulterade i nätkänning innan det var jämnt på isen under några byten men med rätt slarvigt spel i egen zon. Efter detta spenderade däremot Leksand ett par minuter i offensiv zon där man tryckte tillbaka gästerna, och trots att det var nära kvittering både en och två gånger ville inte pucken hela vägen in. Hemmalaget tvingades istället klara av ett numerärt underläge där Luleå var nära att öka på sin ledning, men tack vare en följsam Filip Larsson kom inget 0-2-mål. Innan den första perioden var till ända så hade Leksand återigen två ytterligare högkvalitativa lägen att kvittera. Den allra bästa chansen stod Anton Johansson för i powerplay, men på grund av en mycket vacker räddning från Joel Lassinantti var ettmålsunderläget fortsatt intakt när signalen för pausvila ljöd.

Leksand kom ut piggt i den andra perioden och skapade bra tryck så fort pucken hade släppts. Trots ett par halvchanser grinade det återigen emot, och som ett brev på posten ökade Luleå på till 0-2 efter sju minuters spel på grund av slarv i egen zon från hemmalaget. Kort efter detta bjöds dock Leksand in i matchen med spel i powerplay där pucken äntligen letade sig hela vägen in när Peter Cehlárik skickade in 1-2 från nära håll. Reduceringen gav i sin tur rejäl energi till såväl publiken som laget där högsta fart sattes upp på isen med ruskigt tryck i offensiven. När klockan stod på 11:25 kom också kvitteringen efter ett läckert anfall där Max Vérroneau vinklade in pucken på pass från Marek Hrivík. Leksand öste på även efter 2-2-målet, men med knappt tre minuter kvar av perioden drabbades Lucas Elvenes av en olycklig utvisning för hög klubba vilket betydde fyra minuter på botbänken. Trots en man mindre lyckades det blåvita hemmalaget fullborda vändningen när Peter Cehlárik lyckades hitta rätt bakom Joel Lassinantti på en spelvändning och 3-2 var ett faktum. Tråkigt nog tog Luleå tillvara på det numerära överläget i mittaktens absoluta slutskede och kvitterade med bara tio sekunder kvar. Därmed var resultatet 3-3 efter en händelserik andra period och alla möjligheter till en seger fanns inför avslutningen.

Tidigt i den tredje perioden klev Filip Larsson fram flertalet gånger och räddade laget från ett underläge i matchen på nytt tack vare fint målvaktsspel. Därefter tog Leksand över från Luleås press och skapade ett par lägen, men när tiominutersstrecket hade passerats var resultatet fortfarande lika på tre. Kort efter detta uppstod sedan ett numerärt överläge för hemmalaget som dock blev kortvarigt i och med en tveksam blåvit utvisning 40 sekunder in i manövertaget. När båda lagen åter var fulltaliga drabbades Leksand av en ny utvisning för hög klubba, men ett uppoffrande spel från samtliga fyra utespelare på isen såg till att inget mål släpptes in. I och med det avklarade numerära underläget trodde alla att matchen skulle gå till förlängning, vilket inte blev fallet. Med ynka fem (!) sekunder kvar till slutsignal kom ett otroligt förlösande avgörande från Max Vérroneau som skickade in 4-3 och Tegera Arena fullkomligt exploderade. Därmed är äntligen förlustsviten bruten och tre viktiga poäng inne på kontot i jakten på en topp sex-placering.

På tisdag väntar bortamatch mot Oskarshamn.

Matchfakta

Leksand - Luleå 4-3 (0-1, 3-2, 1-0)
Period 1: 0-1 (00:28) Frederic Allard (Brendan Shinnimin, Jack Connolly).
Period 2: 0-2 (06:56) Pontus Andreasson (Einar Emanuelsson, Jesper Sellgren), 1-2 (08:40) Peter Cehlárik (Lukas Vejdemo, Felix Unger Sörum) PP1, 2-2 (11:25) Max Vérroneau (Marek Hrivík, Justin Kloos), 3-2 (18:05) Peter Cehlárik (Lukas Vejdemo) SH1, 3-3 (19:50) Pontus Andreasson PP1.
Period 3: 4-3 (19:55) Max Vérroneau (Justin Kloos, Matt Caito).
Skott: 34-22 (7-6, 16-7, 11-9)
Utvisningar, LIF: Matt Caito 2, Anton Johansson 2, Kalle Östman 2, Lucas Elvenes 4.
Utvisningar, LHF: Linus Omark 2, Jesper Sellgren 2, Adam Brodecki 2.
Publik: 7650
Domare: Andreas Harnebring, Daniel Wessner
Laget: Filip Larsson (Mantas Armalis) - Anton Lindholm, Matt Caito, Max Vérroneau, Marek Hrivík, Justin Kloos - Olle Alsing, Eddie Larsson, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Felix Unger Sörum - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Oskar Lang, Kalle Östman, Lucas Elvenes - Martin Karlsson, Jon Knuts, Marcus Karlberg - Anton Johansson, Carter Ashton

Arvid Yngvesson