Knuts om vinsten mot Luleå
Publicerad: 2023-01-03
Luleå vann skotten med 35-15 men Leksand segrade med 4-1. Centern Jon Knuts tycker inte att skottstatistiken speglade matchbilden. – De sköt mycket, men det är inte superfarligt.

Luleå dominerade spelet i första perioden, men det var Leksand som gjorde två mål. Jon styrde själv in 1-0 mycket snyggt.
– Jo, men jag är inte nöjd med första halvan av matchen. I andra delen skapar vi enormt mycket och har bud på fler mål, säger Jon om sig och kedjekompisarna Martin Karlsson och Emil Heineman.
– Det var lite segt för hela laget första perioden men vi gjorde ändå målen.

Vet hur Luleå känner

Jon har varit i Luleås situation. Att dominera spelet, men att motståndarna gör mål på de få chanser de får.
– Vi har haft en tung period men jag tycker att det känns bättre nu. Att vi kommit samman som grupp. Att vi hittat sättet att spela på och hittat vår lagidentitet, säger Jon som hoppas att det här är en bestående vändning.
– Då kan det bli jättebra till slut.

Mål av Jon igen

Även i förra matchen, mot Linköping i lördags, gjorde Jon mål. Han bjöd då på en målgest som blev en snackis eftersom det såg ut som att han lyfte vikter på gymmet. Något som sönerna önskat.
– Ja, de var nöjda över gesten. Jag tänkte att jag skulle lägga mig ner och köra bänkpress idag, säger Jon med ett skratt.

Två mål av snabbe Lang

En annan som hade en bra kväll var tvåmålsskytten Oskar Lang. Är han den snabbaste spelare Jon lirat med?
– Nja, snabbast rakt fram är nog (Max) Véronneau. Men i sarghörnen och förmågan att vända på en femöring…där finns det få som slår Oskar. MEN…det är inte så att han är långsam i kontringarna heller.

Äntligen mål i powerplay

Till sist måste vi prata om att nollan äntligen är spräckt för powerplay på hemmais. Det har inte blivit ett enda mål i numerärt överläge under hösten.
– Vi hade kommit överens om i laget att vi inte skulle göra något mål under 2022, skojar Jon.
Han tycker att det var en mycket snygg kasse från Kalle Östman som sköt direkt på Carter Campers passning.
– Jag har känt att förr eller senare så kommer målet. Men visst har det grinat emot oss i den spelformen. Idag är vi hundraprocentiga…från noll till hundra, säger Jon glatt.
Han berättar att Marcus Karlberg gav Kalle Östman Mashatten som tack för målet.
– Och så ville han väl behålla hatten inom sin kedja.

Katharina Dalmalm