Värmlänningarna visade vägen mot FBK
Publicerad: 2021-08-20
Det blev en målrik tillställning i Lionshovs Ishall, Skee, när den sista matchen i årets upplaga av Strömstad Hockey Classic spelades under fredagskvällen. Slutresultatet skrevs till 5-3, och Leksand kunde därmed inkassera försäsongens första seger.

Det var två värmlänningar iklädda den vitblåa leksandsdräkten som inledde målskyttet när Leksand tog sig an Färjestad BK under fredagskvällen. Det kom att dröja till halva den första perioden spelad när Jesper Kandergård kunde styra in ledningsmålet från nära håll, och knappa tre minuter senare utökade Oskar Lang ledningen i numerärt överläge. Färjestad kom att reducera genom Michael Lindqvist, även det i powerplay, men innan den första perioden var färdigspelat kom även 3-1 från Leksand genom Max Véronneau.

-Vi är såklart nöjda att få med oss en ledning efter den första perioden, men spelmässigt var det kanske inte vår bästa period hittills. Målet jag gör börjar med en fin ingång i offensiv zon i powerplayspelet, och jag lyckas hitta in med en passning till "Zacke" bakifrån målet och sedan hittar jag returen på hans skott. Det var skönt att få näta, säger Oskar Lang.

Den andra perioden hann knappt starta innan Michael Lindqvist blivit tvåmålsskytt och minskat ned Leksands ledning till ett måls differens. Utvisningarna duggade tämligen tätt matchen igenom, och utdelningen i numerärt överläge var skyhögt för båda lagen vilket kom att visa sig på nytt då såväl Emil Heineman som Justin Kloos kunde näta och ge Leksand ett rejält grepp om matchen fram till 5-2. Sent i den andra perioden kom dock en reducering på nytt från Färjestad då Daniel Viksten var sista grönvita spelaren på pucken efter en tilltrasslad situation framför Axel Brage.

-Det handlade mycket om special teams idag, och det är ju alltid kul med mycket mål. Färjestad har många skickliga spelare och spelar mycket på känsla och kanske med lite mindre struktur så det brukar kunna bli målglada tillställningar mot dem, säger Oskar Lang.

Den tredje perioden blev mållös trots att lagen utbytte några skapliga målchanser med varandra. Under avslutningen av matchen jagade Färjestad febrilt ett reduceringsmål och fick även chansen att spela 6 mot 4 efter att Patrik Norén dragit på sig en utvisning med knappa två minuter kvar, men närmare än en ramträff kom inte gänget från Karlstad och slutsiffrorna kunde fastställas till 5-3.

-Vi gör en bra tredjeperiod och spelar stabilt hela vägen idag, tycker jag. De två tidigare matcherna under försäsongen har vi ju tappat ledningen sent i matcherna, men idag var det betydligt bättre kontroll från vårt håll. Vi fortsatte att vara på hugget och sätta press på dem, så det var skönt att få med sig segern härifrån idag.

CHL väntar nästa vecka

På fredag den 27 augusti drar tävlingssäsongen igång då HC Slovan Bratislava kommer på besök för CHL-premiär i Tegera Arena. På söndag den 29 augusti är det dags på nytt då HC Oceláři Třinec står för motståndet. Det är ett nytt äventyr som väntar för spelarna i Leksands IF, och det är något Oskar Lang ser fram emot.

-Det ska bli riktigt kul att få möta nya lag. En stor del i det hela är såklart att få möta en annan typ av hockey, och det ska bli väldigt spännande att få resa ut i Europa tillsammans med laget. Det blir ett härligt äventyr för oss.

Vad tar ni främst med er från matcherna i Strömstad in i CHL-spelet?
-Framförallt sättet som vi tar oss an matchen mot Färjestad på. Att vi gör en bra sistaperiod och spelar vårt spel hela vägen in i mål, avslutar Oskar Lang.

Richard Brasar