Lindholm om vinsten mot Luleå
Publicerad: 2023-02-16
Backen Anton Lindholm får fira tre viktiga poäng när Leksand vinner borta med 3-4. – För mig som är västerbottning är det extra skönt med en vinst mot Luleå.

Första perioden slutar 0-0 och Anton sammanfattar den med att hans lag kontrollerar spelet på ett riktigt bra sätt.
– Den andra är söndersliten av special teams, tycker tjugoåttaåringen.
Han får där se Patrik Zackrisson och Kalle Östman utnyttja powerplaymöjligheten på allra bästa sätt.
– Zacke var bra där. Först styrningen och sen höstlövet från kanten. Gubben i lådan, säger Anton med ett skratt om lagkaptenens två mål.
Att Leksand fick spela i numerärt överläge i fem minuter berodde på att Carter Ashton åkte på en knätackling. Tyvärr fick Carter lämna isen skadad.

Efter smällen, var det viktigt att göra de där två målen?
– Oja, när man vet vad det kostade, säger Anton bestämt.

Matchavgörande fjärde mål

Den andra perioden slutar 1-3 efter att även Emil Heineman gjort mål för Leksand. I den tredje reducerar Luleå innan Anton kliver in och gör det matchavgörande 2-4.
– Haha! Nä, vi har nog kommit fram till att Heineman var på pucken där. Men oavsett var det skönt att vara inblandad, säger vår backgeneral.
Han berättar att det var tänkt att Jon Knuts skulle vinna teken till Anton som skulle passa Emil, men att Luleå var på Anton så snabbt att han fick lägga i väg skottet på mål lite tidigare än tänkt.

Tolv poäng mot Luleå

Trots att Luleå vinner tredje perioden är det Leksand som tar hem vinsten. Anton håller med om att laget är bra på att försvara ledningar i tredje.
– Man får inte luta sig tillbaka utan vi måste fortsätta spela annars blir det 20 långa minuter.
Totalt blev det 12 poäng mot norrbottningarna i år.
– Ja, det är väl klart godkänt. Vi har spelat fyra bra matcher mot dom, men jag kan inte svara på vad det beror på att vi vunnit allt.

Brynäs väntar

På lördag väntar Brynäs i Tegera Arena. En match Anton ser fram emot.
– Ryktet säger att det varit slutsålt i ett par veckor. Det är en viktig match för båda lagen så det blir nog en riktig fajt.
För Leksand som just nu ligger på sjätteplats i tabellen gäller det att inte släppa den positionen nu.
– Vi har som ambition att hamna topp sex. Jag tycker att som vi spelat kan vi se framåt med tillförsikt. Det är en krutdurk där i mitten så det gäller att klösa sig uppåt och inte backa av och försvara platsen, avslutar Anton.

Katharina Dalmalm