Effektivt Leksand bärgade tre poäng
Publicerad: 2023-01-03
Ett effektivt Leksand började 2023 på allra bästa sätt genom att vinna hemma mot Luleå med 4–1 där Mantas Armalis stod för en härlig insats med 34 räddade skott.

Det var ett gästande Luleå som inledde matchen bäst och hade pucken så gott som hela tiden under de fyra första minuterna. Trots detta så lyckades Leksand ta ledningen på sitt första avslut mot mål när Anton Lindholm skickade iväg ett skott som Jon Knuts fint styrde in för 1–0. Inte många minuter senare hände något så ovanligt som att Leksand äntligen spräckte den oerhört långa powerplay-nollan på hemmaplan. Med en magisk passning hittade Carter Camper fram till en ren Kalle Östman som drog till direkt och stänkte dit pucken via stolpen och in. Därefter tog hemmalaget över spelet ett litet tag och lyckades få till bra snurr i offensiv zon men utan att få ytterligare nätkänning. I slutskedet av den första perioden svängde sedan pendeln till Luleå som ägde spelet med puck, men resultatet 2–0 stod sig till pausvila efter bra försvars- och målvaktsspel.

Även i den andra perioden var bortalaget snäppet vassare och hade ett par lägen att reducera efter några minuters spel. Bland annat tvingades Mantas Armalis till en fin dubbelräddning för att hålla tvåmålsledningen intakt. Detta tackade utespelarna för och ökade på till 3–0 drygt nio minuter in i mittenakten efter att en sargretur hittade fram till Oskar Lang som vispade till och hittade rätt bakom Joel Lassinantti. Några minuter senare gjorde dock Luleå välförtjänt 3–1 med ett backskott från Jonathan Andersson när Leksand hade en avvaktande utvisning. En ytterligare reducering hängde sedan i luften, men tack vare riktigt bra slit klarade hemmalaget av en minut i 3 mot 5 och såg till att hålla ledningen på två mål inför den avslutande akten.

Den tredje perioden var relativt lugn försvarsmässigt där Leksand bevakade sin ledning väl och spelade smart. Periodens två första lägen stod dessutom hemmalaget för cirka sju minuter in där Lucas Elvenes först såg sitt friläge räddas innan Martin Karlsson sånär lyckades hitta rätt precis framför mål bytet därefter. Klockan fortsatte sedan att ticka på snabbt där framför allt kedjan Karlsson-Knuts-Heineman jobbade på med hög frenesi och såg till att hålla tätt bakåt samtidigt som flertalet målchanser skapades framåt. Till slut punkterade Oskar Lang kvällens drabbning i tom kasse och fastställde slutresultatet till 4–1, vilket betydde tre härliga poäng i det nya årets första match.

Härnäst väntar Frölunda på bortaplan redan på torsdag.

Arvid Yngvesson