Vinst mot Södertälje
Publicerad: 2018-09-08
Det blev vinst även i match två i Skoda Trophy 2018. Leksand besegrade hemmalaget Södertälje med 3-2 efter en jämn match. Målvakten Axel Brage hade en hel del att göra och hans målvaktstränare Jonas Levén är stolt över sin adept efteråt . – Han gör två bra matcher på två dagar.

Lördagens match bjöd på mer av det mesta. Större publik ( 2685), mer bråk, bättre spel och mer känslor. Leksand inledde klart piggare än i matchen mot Västerås och tog rättvist ledningen efter fjorton minuter. Wilde Bröms kom tillsammans med David Rundqvist i en spelvändning två mot ett. Istället för att passa skjuter Wilde själv och pucken går in bakom SSK:s målvakt Alexander Sahlin.

Andra perioden

Den andra perioden blir händelserik. Backen Lucas Nordsäter åker ut för en fasthållning. Direkt från utvisningsbåset får han ett friläge och är millimeter från att utöka ledningen för Leksand. Istället kan SSK kvittera efter slarvigt spel i egen zon av leksingarna. Hemmalaget har flera bra lägen för att ta ledningen men det blir Leksand som svarar. Tor Immo gör 1-2 från en Pelle Prestberg-position vid förlängda mållinjen. Och i sista sekunderna av andra perioden har Martin Karlsson en möjlighet att utöka ledningen.

Tredje perioden

Tidigt i perioden åker backen Daniel Gunnarsson ut för en slashing mot Södertäljes målvakt. Leksand har tidigare i matchen spelat mycket bra i boxplay. Även nu fortsätter det uppoffrande arbetet. Både Calle Själlin och Martin Karlsson täcker skott. Till sist lyckas SSK trots allt få in en puck. Med tanke på spelbilden var ett jämnt resultat rättvist.
När Leksand sen får chans att spela powerplay tar det bara 17 sekunder innan Ben O´Connor skjuter mål från blålinjen. Och matchen slutar 3-2 till Leksand trots att SSK var ett stolpskott från att kvittera.
Målvakten Axel Brage gör återigen en mycket stabil insats och hans målvaktstränare vet varför.
– Han är bra i positionerna och bra på fötterna. Och så släpper han inga returer faktiskt, säger Jonas Levén nöjt.
I morgon klockan 12 avgörs turneringen när Leksand möter AIK. Solnalaget har fyra poäng och Leksand full pott med sex poäng. Så det lär bli en spännande tillställning även då.

Katharina Dalmalm