Heineman avgjorde
Publicerad: 2020-11-28
Emil Heineman gjorde 4-3 och blev matchvinnare i mötet med Malmö. Skåningarna ledde med 2-0 och Emil tycker att det gör segern extra skön. – Det stärker oss väldigt mycket att få vända och ta tre poäng och det inte slutar med en poäng efter en kvittering.

Leksand hade inte spelat match sen 19 november och kanske berodde den tröga inledningen på det.
– Det kändes så där i första perioden, säger Emil om underläget med 0-2 efter en bra period av Malmö. I andra perioden reducerade matchens lirare Nils Åman till 1-2. Nils första för säsongen.
– Det var skönt för Nisse att få bort det från axlarna, säger Emil som ger mycket beröm till Åman och hans kedja.
August Berg som flyttats upp till forward igen, gjorde sitt livs första SHL-mål till 3-2 på en passning från just Åman.
– Agge bjuder på riktigt hårt jobb och smäller på bra. Det behövs i såna här matcher, tycker Emil om Augusts insats.

Många mål i tredje perioden

I tredje perioden är det målmässigt svängigt, eftersom Malmö kvitterar till 3-3 bara minuten efter Augusts mål. Leksand trycker på bra och till slut kommer belöningen i form av ett numerärt överläge. Den här slashingutvisningen efter knappt tolv minuter blir matchens enda! Förstakedjan har några bra lägen, men det blir inga poäng från deras håll ikväll. Istället får Emils powerplayuppställning äran att göra det matchavgörande 4-3.
– Vi hade lite strul, men vann tillbaka pucken knappt. Sen kom det ett skott och då var det bara för mig att försöka slå in pucken, berättar Emil.
Han skulle få se domarna åka till speakerbåset för en videobedömning. Något som inte varit till Leksands fördel den här hösten.
– Det var härligt att bryta trenden! säger Emil med ett stort leende.

Hur beskriver du ditt mål?
– När inte det vackra powerplayspelet fungerar får man sätta pucken på något annat sätt, säger nittonåringen glatt.
Emil är född och uppvuxen i Leksand och efter matchen berättade han i C More hur stolt han är över att få dra på sig Leksandströjan.

Många delaktiga

Emil fick en passningspoäng fram till backen Jonas Ahnelövs mål i början av tredje perioden. Totalt fyra olika målskyttar alltså, vilket Emil gillar.
– Ja, det är skönt att alla känner sig delaktiga.
Däremot blev Leksands skickliga förstakedja utan poäng för ovanlighetens skull.
Får de bjuda er på middag ikväll då?
– Haha, nä det tror jag inte. De har vunnit många matcher för oss.

Katharina Dalmalm