Eljas om matchen i Ängelholm
Publicerad: 2022-02-24
Anfallsspelaren Arvid Eljas har varit en frisk fläkt sen han kom in i herrlaget från J20. – Jag vill utvecklas som hockeyspelare och ta en ordinarie plats i laget, säger artonåringen till leksandsif.se.

Det märks att Arvid tycker att det är väldigt roligt att spela hockey. Men självklart är han inte nöjd med kvällens förlust mot Rögle på bortaplan.
– Det är en svåranalyserad match. Det blir extremt mycket utvisningar vilket gör det lite hackigt, säger Arvid som tycker att matchen är jämn.
– Det är så synd att vi inte håller ihop det i sista perioden. Varför det blir så? Jag har inget bra svar på den frågan, säger den unge talangen.
– Vi sliter och sliter men det där sista saknas.

Otäck olycka

Lagkapten Patrik Zackrisson får en skridsko i ansiktet i tredje perioden och förs i ambulans till närmaste sjukhus. En otäck olycka som påverkade lagkompisarna.
– Man blir ju så klart rädd. Det är läskigt när skenan kommer upp mot halsen och ansiktet. Jag hoppas att allt går bra, säger Arvid som hyllar Patriks ledaregenskaper.
– Han driver det här laget och är så viktig för oss.

Vill spela mer i SHL

Arvid startade sin spelarbana i Björbo IF men har spelat i Leksand sen U16. Han är lagkapten i J20 och har hunnit med 18 poäng på 17 matcher där. Och ikväll kom säsongens fjärde herrlagsmatch.
– Det är bättre spelare och bättre motstånd. Och hur kul som helst! Jag lär mig hela tiden, säger Arvid som speciellt studerar kedjan med Max Véronneau, Patrik Zackrisson och Carter Camper.
– De är verkligen outstanding. Men jag kan lära mig mycket av de flesta. Till exempel Martin Karlsson och Jon Knuts som visar hur professionalitet och stolthet ser ut på isen.

Vad är din bästa egenskap som hockeyspelare?
– Jag har nog rätt bra blick för spelet och är ganska allround.
De som sett Arvid spela vet att han jobbar hårt och är snabb på skridskorna.
– Jag vill ju visa att jag också håller på den här nivån. Så såklart måste jag röra på fötterna, säger Arvid glatt.

Vill se Hrivík spela

Arvid vill nog gärna glömma det här resultatet och istället se fram emot helgens två publikfester i Tegera Arena.
– Jag vet inte än om jag får spela, men hoppas så klart, menar Arvid,
Förhoppningsvis får han spela i samma lag som Marek Hrivík igen.
– Han har ett driv över hela isen som är så roligt att titta på, säger Arvid om Marek som beräknas komma till Leksand imorgon.

Katharina Dalmalm