Nielsen inför Djurgården hemma
Publicerad: 2019-10-18
Lördagens match mot Djurgården blir en jämn och fartfylld kamp där det gäller att vara med från början. Det menar assisterande tränare Jens Nielsen när hemsidan pratar med honom. – Nu ska vi se till att ta en vinst eftersom vi inte har gjort det på ett tag.

Det får vara slut på hedersamma förluster. Ungefär så sammanfattar Jens Nielsen matchen mot Luleå i går.
– Vi kämpar oss tillbaka hela tiden och utjämnar och gör ändå tre mål borta mot Luleå, men lyckas inte knyta ihop det. Det var en jobbig torsk måste jag säga.
Så hur är läget i laget nu?
– Vi vill börja vinna matcher, så känner alla. Vi jobbar mycket med försvarsspelet just nu och vill försöka hitta lösningar. Jag tycker vi har spelat bra framåt och skapat många lägen, men försvarsspelet och powerplay borde upp några snäpp.

"Täppa till bakåt"

Han menar att det är två processer som pågår samtidigt. Laget måste fortsätta göra det man har gjort bra, samtidigt som man vill förändra den där trenden att släppa till lite för många chanser bakåt.
– Vi har gjort många mål, men vi måste täppa till bakåt. Får motståndarna fyra–fem målchanser där vi går bort oss lite är det inte bra. Det är en enorm skillnad mot allsvenskan, här i SHL blir man straffad mycket hårdare. Det smäller direkt.
Matchen mot Djurgården i morgon lördag blir en fartfylld historia tror han. För Leksands del gäller det att hänga med redan från start.
– De är ett lag som checkar hårt och åker mycket skridskor och har hög fart. De spelar ungefär som vi vill spela. Så det kommer nog bli bra fart i matchen. Säkert en rolig match att kolla på.

Vill se fullsatt Tegera

Det finns ingen speciell spelare Jens Nielsen tycker att hans lag måste se upp för, utan han menar att Djurgården är ett jämnt och starkt lag.
– De är riktigt bra. De lägger många puckar mot mål i powerplay och skjuter mycket. Men de är farliga i fem mot fem också, så vi måste vara med hela tiden.
Vilka spelare såg hetast ut i morse på träningen?
– Gunnar Persson.
Gunnar Persson, din tränarkollega?
– Ja, haha, det var frivillig träning på is, så det var inte så många ute. Alla var där och gjorde något – cyklade eller tränade på något annat sätt, men på is var vi inte så många.
I skrivande stund ser det ut som det blir en fullsatt Tegera arena i morgon. Något som gläder Jens Nielsen.
– Det blir ett jäkla tryck där inne när det är fullt. Det var ett otroligt tryck förra matchen också trots att det inte var slutsålt, men jag vet ju hur det är när det är fullsatt. Det ger alltid extra energi.

Elisabet Wahl