"Känns väldigt inspirerande"
Publicerad: 2017-10-24
Efter två segrar på hemmais och en ledig måndag, genomförde Leif Carlsson under tisdagen sin första riktiga träning med laget. – Vi har en del att jobba på, men har redan kommit en bra bit på väg. Det känns jättebra, summerar den nya tränaren.

Leif Carlsson, som ursprungligen kommer från Ludvika, har under den aktiva spelarkarriären representerat klubbar som exempelvis Färjestad och Frölunda.
Som tränare har han tagit två SM-guld med Färjestad.
– Jag fick faktiskt vara med om att ta ett guld under mitt första år (2005/2006) som assisterande tränare i klubben. Sen när jag kom tillbaka till klubben (2010/2011) efter fyra år som tränare för Skåre i division 1, fick jag uppleva samma sak igen, berättar Leif, som sedan dess har haft olika roller inom Färjestads organisation.
– Assisterande tränare, huvudtränare och sportchef, så visst har jag många fina minnen från Färjestad, men jag ser det som att jag har haft två karriärer i den föreningen, en som spelare och en som ledare. Nu ser jag fram emot min tredje karriär, den i Leksands IF.

Och detta är alltså debut för dig som hockeyallsvensk tränare?

– Precis, så det känns väldigt inspirerande måste jag säga.

Det blir inte svårt att ändra målsättningen SM-guld till en helt annan?

– Verkligen inte. Det här handlar om utveckling, och om att utveckla människor, spelare och lag. Att få jobba med människor som hela tiden vill utvecklas och bli bättre är det bästa som finns, och det känns jättebra att få vara med om den resan i Leksands IF.

Inledde med två segrar

Matchdebuten i LIF gjordes i och med fredagens hemmamatch mot BIK Karlskoga, en match som leksingarna vann med klara 4-0. Detta följdes sedan upp med söndagens 3-1-seger mot Oskarshamn, och utöver att laget tog 6 av 6 poäng, är det många som har hyllat det sätt som laget spelade på.
– Ja, vi tycker också att det kändes bra. Mot BIK blev det lite mer tålamodsprövande, medan det mot Oskarshamn kanske var lite mer kamp. Vi gjorde det bra, och jag tycker redan nu att vi har fått in många bra saker i spelet, som kanske har saknats innan.

Som exempelvis?

– Vi försöker att spela mer kompakt och inte bli så långa i laget. Det i sin tur gör att det inte blir så jobbigt för oss, och det har ju killarna redan känt själva att det funkar. Vårt spel är absolut inte fulländat än, och det ska det inte vara heller. Vi måste se det här som en process som vi har inlett nu, eller som egentligen inleddes redan när Jens och Elias tog över, menar Leif, som förklarar att processen kortsiktigt går ut på att vinna matcher, och långsiktigt på att:
– Hitta en grundspel och ett sätt att spela som får ut det bästa av oss som spelare och lag, och som tar oss så långt som möjligt. Vi vill spela på ett sätt som glädjer både oss själva och publiken.

Hur summerar du dina första dagar i Leksand?

– Det har varit väldigt roliga, men också väldigt tuffa, dagar. Jag har varit ifrån det här yrket sedan april, och visst märker man att det är lite av en färskvara. Därför var det ett perfekt upplägg det här, med två matcher direkt och sen nästan en hel veckas träning innan nästa match. Och allt här, i och kring laget, och i hela föreningen, känns verkligen jättebra. Jag och Jens har hittat varandra väldigt bra också, så allt har faktiskt fungerat hur bra som helst.

Ditt första intryck av laget/gruppen?

– Att det var förvånansvärt bra stämning, trots den tuffa inledningen på säsongen. Man skämtar och jäklas lite med varandra, precis som man ska… Men visst märks det nu, i och med segrarna, att några stenar har ramlat ur ryggsäcken. Det viktigaste nu är att jag lär känna Jens och gruppen, och att de lär känna mig, och där tycker jag redan att vi är en bra bit på väg. Och spelmässigt… har vi gjort de framsteg som vi faktiskt har gjort på den här korta tiden, har jag en känsla av att det här kan bli något riktigt bra.

Elin Broman