Hanna Sköld inför lördagens premiär
Publicerad: 2018-09-05
Damlaget
Efter nio träningsmatcher, endast två (knappa) förluster och en fin andraplats i Trollhättan Hockey Trophy är Leksands damlag nu äntligen redo för seriepremiär. – Det ska bli hur kul som helst! Förhoppningsvis kan vi föra matchen och ta tre poäng, säger forwarden Hanna Sköld inför lördagens hemmamatch mot SDE.

Efter fyra säsonger i LIF lämnade landslagsmeriterade Hanna Sköld Leksand inför den gångna säsongen. Studier i Halmstad blev då att kombineras med hockeyspel i Göteborg.
– Det var ett bra år, och lärorikt på många sätt, men samtidigt blev det jobbigt i längden också, menar Hanna, som alltså pendlade mellan Halmstad och Göteborg till varje träning.
– Det blev en 13-14 mil enkel resa, med tåg, så visst blev det väldigt långa dagar.

Hur var det egentligen att spela mot Leksand?

– För det första var det väldigt konstigt för mig att ens lämna Leksand. Jag hade ändå bott i Leksand i fyra år och verkligen kommit in i både hockeyn och livet runt omkring. Att sedan möta den klubb som man egentligen helst hade velat spela för, det var verkligen speciellt. Det var roligt på ett sätt, men samtidigt kändes det jättekonstigt.

Men… det var då. Nu är alltså Hanna tillbaka i rätt lag igen och ser fram emot en härlig säsong i Leksandströjan.
– Det gick att lösa så att jag går klart utbildningen i Borlänge, och att jag samtidigt fick chansen att komma tillbaka till LIF var det bästa som kunde hända. Allt känns verkligen hur bra som helst, det är ju här i Leksand jag trivs som bäst, menar Hanna, vars lag har imponerat under försäsongen.
Faktum är att det endast är HV71 som har lyckats besegra leksingarna, och detta med sifforna 1-0 (två gånger).
– HV kommer absolut att vara ett topplag den här säsongen och matcherna mot dem var riktigt jämna, vi hade lika gärna kunnat vinna. Det känns som att vi har många bra saker att ta med oss från träningsmatcherna, och framförallt tycker jag att det är bra att vi har spelat så pass många matcher. Det känns verkligen som att vi har kommit in i det.

Hanna är ett av flera blåvita nyförvärv till den här säsongen, och truppen ser minst sagt intressant ut.
– Verkligen, det här känns jättebra! Vi har nog det mest intressanta laget på länge, så visst ska det bli kul att se hur långt vi kan gå, menar Hanna, vars lag på många håll tippas bli ett av topplagen denna säsong.
– Det är jätteroligt så klart, och självklart tror vi på oss själva också, men det går inte att tänka alltför mycket på vad folk tycker hit och dit. Vi måste köra vårt eget race och sen får vi se hur långt det räcker.

Hur mycket längtar du till lördagens premiär?

– Oj, hur mycket som helst, det gör vi nog alla. När det gäller matchbilden är det svårt att säga vad som väntar, men jag hoppas väl att vi blir det spelförande laget. Spelar vi så bra som vi kan, så ska vi ta tre poäng i den matchen.

Vem avgör?

– Det finns så många att välja på, haha! Alla i det här laget kan verkligen kliva fram… Men jag tippar på vårt nyförvärv Sam Hanson. Hon har visat sig vara målfarlig redan och vill nog gärna avgöra på lördag.

Kom ihåg! Leksand-SDE. Nedsläpp 16.00 nu på lördag, 8 september. Matchen spelas i Weda Skog Arena. Välkomna!

Elin Broman