Straffvinst mot Rögle
Publicerad: 2020-01-11
En tvåmålsskytt i Jonas Ahnelöv och en straffläggning där Marek Hrivik fick avgöra matchen innebar två poäng med hem till Leksand.

Rögle kom ut otroligt starkt i inledningen av matchen och tog också ledningen efter bara tre minuter via en styrning i powerplay. Därefter öste hemmalaget på vilket tvingade Janne Juvonen till flera mycket viktiga räddningar för att hålla liv i matchen. Mot slutet av den första perioden lyckades Leksand ta sig in i spelet lite mer och även skapa ett par chanser där Linus Persson var närmast en kvittering, men 1–0 höll sig perioden ut.

Andra perioden svängde betydligt mer och lägen skapades titt som tätt åt båda håll. Patrik Zackrisson hade bland annat ett skott i ribban och Linus Persson missade öppet mål efter att pucken ställt sig på högkant, men med fyra minuter kvar till pausvila kom kvitteringen välförtjänt. Daniel Olsson-Trkulja hittade backen Jonas Ahnelöv med en öppnande passning som bara hade att lägga in pucken i ett öppet mål för 1–1 och sitt sjätte mål för säsongen. Innan mellanakten var över var Martin Karlsson riktigt nära att ge Leksand ledningen, men pucken gick precis utanför och tillställningen var fortsatt jämn.

Leksand körde över Rögle totalt i inledningen av tredje perioden och hade chans på chans att ta ledningen. Linus Persson hade ett skott i stolpen och Mattias Ritola bommade ett näst intill helt öppet mål, men som från ingenstans gjorde istället Rögle 2–1 från nära håll efter sex och en halv minuts spel. Det såg sedan länge ut som att det skulle bli noll poäng med hem från Ängelholm, men med bara 13 sekunder kvar av ordinarie tid skickade Jonas Ahnelöv in sitt andra mål för kvällen och tog matchen till förlängning. Väl i förlängningen svängde det rejält och båda målvakterna stod för några riktigt svettiga räddningar, vilket innebar att matchen fick avgöras på straffar. I straffläggningen stod Spencer Abbott och Marek Hrivik för två mycket läckra straffar och såg till att Leksand kunde vinna med 3–2 och få två poäng med sig hem i bussen.

På torsdag väntar hemmamatch mot Örebro, säkra din plats i Tegera Arena och hjälp laget till en ny seger!

Arvid Yngvesson