Tung uddamålsförlust i Karlstad
Publicerad: 2021-12-11
Trots en tvåmålsledning slutade kvällens bortamatch med noll poäng efter ett sent hemmaavgörande i den avslutande minuten.

Leksand kom ut med en otrolig energi direkt på nedsläpp och hade i princip allt spel under matchens tio inledande minuter. Bortalaget tryckte tillbaka Färjestad konstant i inledningen där ett mål borde ha gjorts sett till hur det såg ut på isen, men trots ett antal chanser lyckades inte målnollan spräckas. I den andra halvan av första perioden jämnades matchbilden ut när Färjestad steppade upp och ordnade tryck i Leksands zon där ett par lägen skapades. Trots en svängig och fartfylld historia där något av lagen borde nätat slutade de 20 första minuterna mållöst.

En minut in i den andra perioden kom däremot det första målet för kvällen när Leksand välförtjänt spräckte målnollan. Patrik Norén stod för ett härligt jobb när han fint drev upp pucken och lade den på mål innan Patrik Zackrisson tog tillvara på returen på bästa sätt genom att distinkt stänka dit 0–1. Kort därefter hade Färjestad ett bra powerplay som sånär resulterade i en kvittering där Kasimir Kaskisuo fick kliva upp och rädda ett par chanser. Leksand var sedan det lite bättre laget perioden igenom och hade bud på ytterligare mål, men utdelningen ville sig inte riktigt och det var fortsatt ledning med ett mål efter mittenakten.

Den tredje perioden inleddes även den med hög intensitet från Leksands sida där det bara var centimeter från en tidig utökning när pucken gled precis utanför stolpen. Efter detta hade Färjestad två jättelägen i numerärt överläge följt av en styrning bara någon minut senare som på något vis inte letade sig in. Däremot så blev det två mål inom loppet av 41 sekunder i mitten av perioden när båda lagen hittade rätt. Först och främst så lyckades Max Vérroneau förvalta ett friläge på ett intressant vis när han inte fick till skottet i första läget utan gjorde mål från bakom förlängd mållinje via Dominik Furch. Jesse Virtanen reducerade sedan med ett hårt backskott som godkändes först efter videogranskning och det var därmed rejäl nerv i matchen på nytt. Leksand hade kort därefter chansen att punktera tillställningen i 5 mot 4, men trots bra tryck kom inget avgörande. Istället för 1–3 så kom en kvittering från hemmalaget i powerplay med fyra minuter kvar av ordinarie tid när Joakim Nygård bröt in på kassen och lirkade in 2–2. Färjestad kunde sedan avgöra i numerärt överläge med 50 sekunder kvar efter en billig utvisning och därmed ta hem alla tre poäng med resultatet 3–2.

På tisdag väntar returen i CHL borta mot Frölunda.

Arvid Yngvesson