Oskar Lang summerar J20-helgen
Publicerad: 2015-02-23

Leksands J20-lag fick tre poäng med sig efter helgens hemmamatcher mot Linköping och Djurgården.
- Helt okej ändå. Spelmässigt gjorde vi det bra, summerar Leksandsforwarden Oskar Lang.

I lördagsmatchen mot serieledande Linköping vann Leksand skotten med klara 47-24, men Linköping vann ändå matchen med 2-0.
- Spelmässigt var det där vår bästa match i helgen. Vi spelade riktigt bra, men det var bara det att vi inte fick in pucken, menar Oskar Lang.

- Skönt att vi fick utdelning mot Djurgården i stället, tillägger Oskar och syftar på söndagens 5-2-match.
En match där Leksand hade ledningen med 4-0 efter knappt en och en halv periods spel.
- Egentligen var Djurgården lite hetare än oss i början av matchen, men den här gången var det vi som fick in puckarna ändå.

Och du fick in 2-0-pucken?
- Ja, precis, i powerplay. Det var faktiskt Viktor Scherrieble, vår målis, som spelade upp pucken till Joel (Källström Englund) som i sin tur tog in pucken i anfallszon och passade mig som nästan kom fri, berättar Oskar.
- Kul att göra mål, och extra roligt att vår målis fick en assist också.

(Oskar Lang gjorde ett av målen i matchen mot Djurgården)

Hårdare jobb
Djurgården reducerade visserligen till 2-4 i början av den tredje perioden, men någon fara för segern var det aldrig för Leksands del.
- Vi hade kontroll och spelade bättre och bättre ju längre in i matchen vi kom. Vi jobbade hårdare och hjälpte varandra bättre. Det var en rättvis seger tycker jag, säger Oskar Lang.
- Det känns som att vi har hittat tillbaka till det spel vi hade i höstas nu. Vi har mer energi än vad vi hade precis innan uppehållet, och vi jobbar hårdare. Det är ett bra go i laget!

Vilka av dina lagkamrater förtjänar lite extra beröm efter helgens matcher?
- Jag tycker att ”Scherran” i målet har varit riktigt bra, och alla våra backar spelade väldigt bra både mot Linköping och mot Djurgården. De förtjänar lite extra beröm.

Elin Broman