Alsing om vinsten mot Linköping
Publicerad: 2022-10-27
Leksand vinner till slut på straffar och backen Olle Alsing tycker att laget gjorde en okej match. – Det är viktigt att vi studsar tillbaka efter en riktigt dålig insats i tisdags.

Det var länge 0-0 tills Linköping satte ledningsmålet med bara minuter kvar av andra perioden.
– Vi spelar bättre i tredje och tar ledningen, säger Olle.
Han får se Jon Knuts och backkollegan Patrik Norén göra varsitt mål. Särskilt Jons mål var mycket vackert. Med en delikatess till passning från den defensiva backen Jonas Ahnelöv.
– Haha! Ja, det påminde mer om ett förstakedjemål. Verkligen snyggt!

Powerplay fortsätter att hacka

Trots flera chanser i powerplay blev det ingen utdelning där. Olle erkänner att det är frustrerande att inte pucken går in, men han tror att de förändringar man gjort kommer att ge resultat.
– Det är bara en tidsfråga innan det lossnar. Visst borde vi gjort flera mål i kväll och vunnit på ordinarie tid.
Tjugosexåringen tycker att pucken studsade lite illa emellanåt.
– Sen spelar de bra i boxen. Hela matchen är lite avvaktande så det gäller för oss att ha tålamod, säger Olle.

Mantas räddar alla straffar

En snöplig utvisning i tredje perioden ledde till en LHC-kvittering och att matchen senare fick avgöras på straffar. Mantas Armalis räddade samtliga och John Quenneville satte sin.
– Viktigt att vinna på hemmaplan.
Leksand har hittills inte förlorat mer än en match i rad. Något man är ensam om i SHL.
– Och ändå starkt att vi vinner trots att powerplay inte fungerar.

Stolt assisterande lagkapten

Olle spelade i Barys Nur-Sultan i KHL förra säsongen. Han tycker att det är stor skillnad på spelet där mot SHL.
– Det är mer skridskor och hårdare arbete här. Jo, jag är nöjd med min start på säsongen även om jag gärna skulle bidra mer i offensiven, säger Olle som gjort två mål och tre assist hittills.
Han är assisterande lagkapten i Leksand och det hörs hur stolt han är över den rollen.
– Det är en jätteära att få bära bokstaven på tröjan. Det är första gången som proffs, säger Olle.
Han tillägger att det innebär mer ansvar för honom, på och av isen.
– Vi har många kaptensämnen i den här klubben så det är verkligen en ära.

Katharina Dalmalm