J20 inleder med derbyvecka
Publicerad: 2017-09-10
J20
– Försäsongen har varit riktigt bra. Vi får hoppas att formen håller i sig. Det säger tränaren Jens Nielsen inför veckans seriestart av J20 SuperElit Norra.

Laget har hunnit med många träningsmatcher under försäsongen, och gått segrande ur i stort sett samtliga.
– Vi har spelat en 10-11 stycken och bara förlorat den mot Arlandas A-lag i fredags. Plus att vi förlorade hemma mot Djurgården också, men det var efter förlängning, berättar Nielsen.

När det nu har blivit dags för seriespel inleder Leksand serien med en härlig derbyvecka på bortais. På onsdag väntar Brynäs och på lördag Mora.
– Det blir väl en härlig start! Det är svårt att säga något om själva matcherna nu, men det brukar alltid bli jämna matcher. Vi har vunnit mot Brynäs med 4-0 och Mora med 7-2 och 6-2 nu på försäsongen, men det behöver inte säga någonting om hur matchbilden kommer att se ut den här veckan. Försäsong är försäsong.

Hur skiljer sig årets J20-lag mot fjolårets?

– Förra året hade vi kanske mer spets i laget, medan vi är ett mer jämnt lag i år. Vi är också ett yngre lag med många J18-spelare i truppen.
Bland nyförvärven utifrån finns backarna Emil Karlsson (Örebro) och Kristoffer Juvas (Huddinge) samt David Ljusbol (Huddinge) och Elliot Gillerstedt (Valbo), båda forwards.
– Och backen Oliver Larsen, som ju har gjort några träningsmatcher med A-laget, berättar Nielsen, som beskriver Oliver så här:
– En stor och offensiv right-back med bra pass och skott. En allround spelare helt enkelt.

Lång väntan på hemmamatch

Leksand inleder serien med 6 raka bortamatcher innan det äntligen är dags för hemmamatch i slutet av månaden.
– Ja, vi får vänta lite på hemmaspelet innan vi möter Mora den 26 september, men det spelar ingen roll. alla matcher ska spelas och om det går bra på de här 6 bortamatcherna får vi ju en riktigt bra start på serien. Vi tänker positivt och ser först och främst fram emot onsdagens match mot Brynäs, menar tränare Nielsen, som avslutar med att avslöja vilka spelare som är årets kaptener:

Kalle Eriksson (C)
Rasmus Hedin (A)
Oliver Kandergård (A)
Erik Aterius (A)

Mer juniorhockey?
Kolla in veckans avsnitt av Dam- och juniorkollen:

Elin Broman