Emma Lind inför andra kvartsfinalen
Publicerad: 2017-03-04
Damlaget
Klockan 19:00 släpps pucken på Stora Mossen i Stockholm när Leksands damer jagar kvittering i kvartsfinalserien.

Den första matchen i kvartsfinalserien mellan Leksand och Djurgården slutade med seger för Djurgården med 1-2 efter straffläggning när de gästade Tegera Arena i onsdags. Detta innebär att Leksands damer nu har pressen på sig att vinna lördagens match som spelas på Stora Mossen i Stockholm för att tvinga fram en tredje och direkt avgörande match under söndagen. Dagens match startar kl 19:00.

Emma Lind var en av de absolut bästa hemmaspelarna i den första kvartsfinalen och hon ger intryck av att det är ett inspirerat gäng som lämnade Leksand vid lunchtid idag.
-Totalt sett tycker jag ändå att vi gör bra hemmamatch senast. Vårt problem i den matchen var att vi inte var tillräckligt effektiva på de chanser vi skapar samt att vi sjunker lite i tempo och släpper in Djurgården i matchen. Sedan är det ju i princip ett lotteri när matchen avgörs på straffar.

Hur har ni laddat om efter första matchen i kvartsfinalserien?
-Vi har tränat på bra de senaste två dagarna och det ser ut som att vi har samma lag som i den första kvartsfinalen. Idag har vi haft förmiddagsvärmning hemma i Tegera Arena idag innan bussen rullade mot Stockholm strax efter klockan 12. Vi har fokuserat på att hitta en bra känsla i gruppen inför match två, så mycket annat hinner man inte med när det är så tätt med matcher.

Hur är dina tankar om att spela en match där ni måste vinna för att ha fortsatt chans i slutspelet?
-Det kommer säkert bli mycket känslor när det är vinna eller försvinna som gäller. Som jag ser det har vi en bra chans att vinna dagens match och ge Djurgården en rejäl dos nervositet. Vi behöver inte känna någon press eftersom det var Djurgården som valde oss som motstånd inför slutspelet och det har varit jämna matcher mellan oss hela säsongen. Det är inte omöjligt att de redan känner sig säkra på att gå till semifinal efter segern mot oss senast, och det ska vi ta vara på, avslutar Emma Lind.

Richard Brasar