5 poäng för J20
Publicerad: 2019-10-20
J20
I fredags kom säsongens första förlust för J20 då Luleå besegrade Leksand med uddamålet. Det blåvita laget var dock snabbt tillbaka på vinnarspåret och lyckades vinna resterande två matcher mot Luleå respektive Skellefteå för att ta med sig fem poäng hem efter bortaturnén. – Hela laget har stått för en grym arbetsinsats, säger backen Jakob Stöffling.

Leksand reste norrut under helgen då två matcher mot Luleå och en match mot Skellefteå stod på schemat. Först ut var ett möte mot Luleå under fredagen och där kom säsongens första förlust för J20 då matchen slutade 3–2 till hemmalaget.
– De var lite hetare än oss, de vann lite fler närkamper och sådär. Vi kom inte riktigt upp i vår nivå som vi kan spela, förklarar Jakob om varför den tolv långa segerraden bröts.

Under lördagen var det returmöte mellan lagen, men denna gång var Leksand snäppet vassare och vann en mycket jämn match med 2–1 på straffar efter att Marcus Karlberg avgjort.
– Det handlade mycket om vår inställning, alla var revanschsugna och vi spelade vårt spel helt enkelt, berättar Jakob.

Tidigare idag (söndag) avslutades helgen för J20 med match mot Skellefteå, och efter en mycket jämn drabbning drog Leksand det längsta strået efter att ha vunnit med 2–0. Jesper Kandergård stod för båda målen i den tredje perioden och Jakob tycker att dagens match var otroligt jämn.
– Det var en grymt jämn match, det var två bra lag och det gick riktigt snabbt ute på isen. I slutet krigar vi in våra mål, så det var riktigt gött.

Jakob vill även passa på att hylla kollektivet efter helgens tre matcher.
– Jag tycker att hela laget har stått för en grym arbetsinsats, alla har verkligen chippat in och kört sitt spel.

Fortsatt komfortabel serieledning

Leksand fortsätter att toppa J20 SuperElit Norra med 40 inspelade poäng på 15 matcher och har i detta nu ett försprång på hela 14 poäng ner till tvåan Djurgården.
– Det är riktigt skönt. Det är kul att spelet som vi tränat på under träningarna fungerar, alla chippar in och ger allt, säger Jakob som även är nöjd över sin egen säsong hittills.
– Jag tycker att jag har startat bra, det går riktigt bra att spela med "Lunkan" (Alexander Lundqvist). Vår spelidé sitter, så det är riktigt kul att spela hockey just nu.

Arvid Yngvesson