Stöffling om helgens J20-matcher
Publicerad: 2020-03-09
J20
Leksands J20-lag tog sig genom helgen med en vinst och en förlust. Man slog bland annat en av toppkonkurrenterna Frölunda under lördagen i en svängig match som slutade hela 6-5. Jakob Stöffling, en av målskyttarna, var nöjd med hur laget presterade på isen i den matchen. -Den matchen var en riktig krigarinsats från vår sida. Vi visste att Frölunda var ett bra lag, men alla var verkligen redo från start i den matchen.

Det var en målrik match som inledde helgen då lagen turades om att ha ledningen, men där till slut Leksand gick segrande ur striden med 6-5 efter förlängning. Christoffer Rapp avgjorde matchen knappt två minuter in i förlängningen.
-Bägge lagen är offensiva så på så vis är det kanske inte konstigt att det blev så mycket mål i den matchen.

Vi har allt i egna händer

Under söndagen blev det dock förlust mot Växjö på hemmais med 2-3. Stöffling är motsatt till hur man inledde mot Frölunda och inte alls tillfredsställd med hur laget presterade i den första perioden mot Växjö.
-Vi var inte alls där från start mot Växjö. Vi hamnar i ett tremålsunderläge vi inte klarar av att ta ikapp. Period två och tre är ändå bra av oss, men vi kan inte försätta oss i en sån situation som vi gjorde. Då blir det svårt vinna matcher i den här serien.

Tabellen är i skrivande stund väldigt jämn där det skiljer fyra poäng mellan första placerade Örebro och sjätte placerade Växjö. Nästa helg väntar de avslutande två matcherna av fortsättningsserien innan slutspelet tar vid och det är inte vilka matcher som helst som väntar. Dubbelmöte mot Örebro som Leksand just nu delar förstaplatsen med.
-Nu har vi allt i egna händer och knipa förstaplatsen och därmed få välja slutspelsmotståndare först.

Hur viktigt är det att vinna serien?
-Såklart vill man alltid vinna. Sen hur pass viktigt det är att få välja som etta eller två inför slutspelet vet jag inte, men såklart vill man sätta sig i respekt inför de andra motståndarna. Vi kommer göra allt i helgen för att slå Örebro.

Stöffling tycker att spelet sitter där men att man måste hitta en bättre lägsta nivå. Den senaste tiden har vinster och förluster varvat varandra.
-Vi måste hitta en jämnare nivå. Det har varit lite upp och ned i prestationerna på slutet. Ena dagen gör vi en jättebra prestation och nästa dag är vi inte riktigt där. När vi är på vår topp har vi dock riktigt bra kapacitet.

Hur kul ska det bli med ett slutspel som snart stundar?
-Såklart jättekul, det är det man tränat för under hela säsongen.

Per Gerdin