Poängstark bortavecka för J20
Publicerad: 2017-09-24
J20
Veckan inleddes med en klar förlust, men avslutades med 8 poäng på tre matcher. – Bortsett från första matchen hade vi en riktigt bra vecka, konstaterar J20-kaptenen Kalle Eriksson efter veckans fyra (!) bortamatcher.

Bortamatch nummer 1 slutade 6-1 i till Västerås.
– Det var inte alls bra, vi spelade dåligt helt enkelt, menar Kalle, vars lag dock reste sig efter detta och vann stort (8-2) över Modo på fredagen.
– Vi hade ett snack efter förlusten och var alla överens om att det var tvunget att ske en ändring. Vår inledning på serien hade inte alls varit som vi ville… Men i fredags mot Modo visade vi verkligen att vi är på väg åt rätt håll. Spelmässigt var vi mycket bättre än dem, och vi vann rättvist.
Även lördagsmatchen mot samma motstånd resulterade i tre blåvita poäng.
– Den matchen var jämnare, men det kändes ganska tryggt ändå. Vi jobbade för varandra och gjorde det bra.

"Skönt för självförtroendet"

I söndagsmatchen mot Timrå låg leksingarna under med 0-2 efter två perioder. I början av tredje reducerade dock Axel Bergkvist i powerplay, och med fyra och en halv minut kvar av perioden prickade Kalle Eriksson in 2-2.
– Jag tog pucken i mitten, efter en liten indianare från deras håll, och sen satte jag bara dit den. Skönt för självförtroendet att komma tillbaka som vi gjorde, det var starkt av oss tycker jag, säger Kalle, vars lag sedan avgjorde i straffläggningen.
– Riktigt skönt att vi fick med oss två poäng, och åtta poäng från hela helgen. Nu känns det som att vi är tillbaka där vi ska vara.

Någon som utmärkte sig lite extra under helgen?

– Vår målvakt David Otter spelade jäkligt bra i kassen. När vi väl behövde det stängde han igen.

För LIF J20 väntar nu närmast tisdagens hemmamatch mot Mora, lagets första hemmamatch för säsongen.

Elin Broman