Lucas om vinsten mot Rögle
Publicerad: 2022-11-03
Forwarden Lucas Elvenes har varit skadad, men var nu äntligen tillbaka på isen. Han fick fira med en seger mot Rögle. – Vi spelade bra och satte dit chanserna.

I början av oktober anslöt Lucas till Leksand från HV71. Han gjorde mål i sin debut, men blev tyvärr skadad efter tre matcher. Ikväll, mot moderklubben Rögle, var det äntligen dags för spel igen.
– Det var skoj att var tillbaka. Den här skadan kom lite dåligt så visst har det varit frustrerande, säger tjugotreåringen.
Det blev desto roligare nu när Lucas bildade kedja med Oskar Lang och Mikael Ruohomaa. De hade många fina lägen och bidrog till två mål.
– Det är två riktigt bra lirare. Jag kan ge dom pucken, hitta yta och få tillbaka ett fint pass, säger Lucas som håller med om att Mikaels mål och Oskars passning var imponerande.
– Det är ett sånt mål som kommer när man har det sinnet för spelet som de två har.

Supernollan Mantas

Mantas Armalis fick Tobias Forsbergs pris efter matchen. Lucas är så imponerad av målvakten.
– Han är guld värd. Han räddar oss och vi litar på honom.
Och försvaret gjorde ett stabilt jobb för att Mantas skulle kunna hålla sin tredje nolla.
– I tredje perioden vet vi hur vi måste sätta press på deras backar. Så att de inte får tid att sätta upp spelet.
Laget forecheckar långt in i Rögles zon. Det känns som ett modigt spel, men som visat sig mycket effektivt i många matcher.
– Vi vet när vi kan gå fram och när vi måste vara med hem. Men visst krävs det en del mod, säger Lucas glatt. Martin Karlsson gör alltid ett uppoffrande jobb i försvarsspelet. Idag gjorde han sitt första mål för säsongen. En kasse som också blev matchavgörande. Kvällens tredje mål gjordes av backen Tobias Ekberg som var tillbaka efter sitt utlån till Linköping.

Fokusera på lördag

Efter några lite sämre matcher var laget tillbaka på vinnarspåret. Den sjunde hemmasegern bärgades inför över 6100 i Tegera.
– Det har så klart inte varit kul att sitta bredvid och se på när det inte går bra. Men det är historia nu. Det är bara att glömma förlusterna precis som det gäller att inte fastna i den här segern. Nu fokuserar vi på lördag, säger Lucas som ser fram emot att få spela hemma mot Växjö inför en fullsatt arena.

Katharina Dalmalm