Tobbe - säsongens krigare
Publicerad: 2018-03-02
Leksands forward Tobbe Forsberg tog hem utmärkelsen som säsongens krigare. Han blir förvånad och sen glad när han får reda på att han vann. – Det är en väldigt fin utmärkelse.

Det märks att Tobbe uppskattar fansens pris.
– Jag är stolt över det och vill tacka alla fans som valt mig, säger Tobbe som däremot har svårt att förklara varför han vinner.
– Oj, vad svårt, säger han ödmjukt.
Ett av alla Leksandsfans, Tomas Smed, förklarar varför han tror att Tobbe får priset så ofta.
– Han visar alltid inställning i varje match och varje byte. Han köper sin roll i laget och verkar vara en bra person.

Vilken match är du mest nöjd med den här säsongen?
– Svår fråga, men jag väljer nog Timrå borta när vi vände och vann i sudden, säger Tobbe.
Matchen spelades 18 oktober och Tobbe avgjorde 2.17 in i förlängningen.
– Den matchen har fastnat lite extra eftersom det är skönt att få avgöra. Och så att vi efter det kom ihop som grupp.

Förlust mot Timrå ikväll

Tobbe är lite besviken över kvällens matchresultat (1-2). Han tycker att Leksand spelade bra i första, men att Timrå är bättre i andra och tredje.
– De gör en kraftansamling inför andra och vi spelar inte lika lätt som i första. Vi hamnade för mycket i hörnen och vi måste in mer på mål.
Det är tydligt att Tobbe ser fram emot att möta Timrå i finalspelet.
– Vi vet vad vi måste förbättra. Vi kommer att prata mer om det på träningen i morgon bitti. Det kommer bli viktigt med special teams så vi lär gå igenom boxplay och power play ordentligt framöver.

Hur ska ni spela för att vinna över Timrå?
– När vi spelar som bäst och håller det i tre perioder är vi svårslagna. Det räcker inte med en bra som idag.
Leksands enda mål gjordes av Tobbes kedjekompis Jon Knuts. Tillsammans med Martin Karlsson bildar de HockeyAllsvenskas bästa fjärdekedja enligt Mike Helber i C more. Tobbes pappa ringde och berättade vad de sagt i sändningen under AIK-matchen i tisdags.
– Han brukar höra av sig om sånt, säger Tobbe glatt.
Han tycker att laget har fyra rätt jämna kedjor och att det är en stor fördel i det kommande kvalspelet.
– När det är match varannan dag är det bra med den bredden. Det ska bli grymt kul med playoff. Att få möta dem igen. Det blir nog en härlig atmosfär och bra underhållning, avslutar säsongens krigare.

Läs mer om Matchens krigare här

Katharina Dalmalm