Ida laddad för revansch
Publicerad: 2017-06-22
Damlaget
Det blåvita nyförvärvet Ida Press, 17, har under de två senaste säsongerna representerat det svenska U18-landslaget, och kommer närmast från guldlaget Djurgården. Nu är hon på plats i Leksand och ser fram emot att ställas mot sitt gamla lag. – Att möta Djurgården ska bli askul, säger den talangfulla backen.

Ida har varit på plats i Leksand sedan i lördags och började träna med laget denna vecka.
– Det har varit bra och tuffa pass, precis som det ska vara. Det känns hur bra som helst att vara på plats, och det kändes jättebra att träffa laget, säger Ida, som kände flera av spelarna i laget sedan tidigare.
– Jag har spelat med Emelie Berlin, Denise Reuterström och Kajsa Armborg i Almtuna tidigare, och sen känner jag ju flera av tjejerna från matcherna med U18-landslaget. Jag och Julia Åberg bodde ihop i Djurgården ett tag också, så jag hade ganska bra koll på de flesta, säger Ida, som beskriver sig själv som en offensiv back med en bra blick för spelet.
– Jag tycker om att ha puck och följer gärna med upp i anfallen.

Hur summerar du den gångna säsongen?

– För egen del hade jag en ganska trög start. Jag hade en skada i baksida lår och hade det ganska tufft med att komma tillbaka. När jag väl var tillbaka fick jag spela ganska mycket innan jul och blev även uttagen till landslaget. När jag kom tillbaka till Djurgården efter VM hade man värvat många backar och jag fick nästan inte spela någonting. Självklart känns det tråkigt att det blev så, men jag är verkligen revanschsugen nu.

Varför blev det Leksand?

– Jag tror att Alex hörde av sig i precis rätt ögonblick. Jag hade inte fått så mycket speltid och var verkligen sugen på nåt nytt. Nu känns det helt rätt att vara här. Jag har fått ett väldigt bra intryck av hela föreningen.

Vad ska du göra för att få mer speltid denna säsong?

– Först och främst ska jag bygga upp fysiken nu under sommaren, och när vi väl går på is ska jag vara noga med att våga spela mitt eget spel.

På vilken tabellplacering tippar du LIF denna säsong?

– Topp fem.

Vem gör ert första mål för säsongen?

– Jag tror på Maja!

När gör du ditt första mål i Leksandströjan?

– Det beror på hur tidigt vi möter Djurgården.

Elin Broman