Frögren blev matchens krigare när MODO besegrades
Publicerad: 2016-03-26

Det är kvitterat i direktkvalet efter en heroisk försvarsinsats av Leksand.  Laget fick ett fullsatt Tegera att koka efter 2-1 mot MODO på Påskafton. Backen och lagkapten Jonas Frögren var en av alla spelare som offrade sig för att hålla rent framför eget mål.
– Hela laget krigade för den här segern, säger en glad Jonas efteråt.

Jonas blev vald till matchens krigare, en titel han verkligen uppskattar. Särskilt som att det är fansen som väljer spelare.
 – Det är hedrande och jättekul! Fast idag kunde de valt vem som helst, säger Jonas ödmjukt.
Han vill gärna lyfta fram målvakten Henrik Haukelands insats.
– Vilken jäkla vinnarskalle han är. Vi har verkligen två bra målvakter som ger laget trygghet.
Henrik har tidigare sagt att just Frögren är ett stort stöd på isen. Att Jonas vet vad han ska säga för att peppa upp sin målvakt.
– Idag blev det inte så mycket sagt, mer att vi flinade lite åt varandra ibland.

Det viktiga första målet
Det hann inte ens gå en minut av första perioden innan Brock Montpetit gjorde 1-0 och fick stämningen att stiga till fantastiska höjder i arenan.
– Det gällde att snabbt nollställa sig efter målet. Vi hade ett koncept vi jobbade efter, men det är lätt att dras med när vi alla är så jätteladdade.
Leksand hade efter målet flera fina målchanser i första perioden. Bland annat var Lukas Ericsson på rätt plats, men pucken gick i stolpen. 1-0 stod sig fram till fyra minuter in i tredje perioden. MODO låg på ordentligt för en kvittering och Leksand fick tillbringa stora delar av matchen i egen zon. Men Jon Knuts fortsätter att leverera i kvalet och han gör 2-0 på en fin soloräd.
– Det var helt magiskt när målet kom. Att se hela läktaren börja gunga. Man vill verkligen ge allt till de här fansen, säger Frögren om känslan efter det viktiga 2-0.
Han är imponerad av hur klacken aldrig slutar stötta sitt lag.
– Det är aldrig nån mellansäsong för våra fans. Det är en ära att spela för dem.

Täcka skott
Skottstatistiken blev 4-9 i andra perioden och 13-1 i sista. Så MODO:s reducering inte helt oväntad. Men närmare än 2-1 kom de aldrig. Leksandspelarnas uppoffrande spel i egen zon var starkt bidragande till segern.  Jonas täckte många skott och bland annat ett med handen. Det såg smärtsamt ut?
– Nä, det är ingen fara. Man är så full av energi och adrenalin att det inte känns så länge, menar sheriffen.

Vad säger du om läget i direktkvalet nu?
– Nu är det bäst av tre som gäller. Och även om det låter lite tråkigt så tar vi en dag i taget. I kväll ska vi njuta av det här och sen är det full fokus på träningen i morgon.

Katharina Dalmalm