Samuelsson inför Skellefteå
Publicerad: 2019-12-06
I morgon lördag väntar ny match för herrlaget: tabellsjuan Skellefteå. Dags för tredje raka segern? – Nu när vi vunnit två i rad känner man att vi kan vinna igen, men det gäller för oss att vara kyliga och vara redo för match direkt vid nedsläpp, säger backen Philip Samuelsson.

Dagen efter den sköna segern mot Oskarshamn med 4–1 var det många som ville prata med Philip Samuelsson. En stabil insats och säsongens första mål gjorde honom till ett namn på mångas läppar.
– Det är alltid kul att göra mål. Jag fick en fin passning av Mattias Ritola som hade den bakom mål och så kunde jag slå pucken så att den gick in. Jag brukar göra fyra–fem, kanske sex mål, per säsong och det är alltid skönt att göra det första.
Så hur många mål gör du i morgon mot Skellefteå?
– Haha! Ja du, nu när jag är så här het är det väl bara att skjuta på mål så kanske de fortsätter att gå in.

Flytten till Leksand gick smidigt

Philip Samuelsson kom in i laget när det redan hade gått ett tag av säsongen. Han menar att de kan vara svårt att göra en sådan flytt, men att allt fungerat väldigt smidigt.
– Det kan vara svårt, speciellt om man tar någons plats och det blir konkurrens. Men här har det gått jättebra, grabbarna har tagit emot mig med öppna armar.
Han och familjen hyr ett hus i Leksand och förutom hockeyn pluggar han just nu till business manager via ett universitet i USA. Annars blir det en hel del golf och till vintern blir det premiär för längdskidor.
– Det ska bli kul! Bäst i laget på det är nog Martin Karlsson, han är duktig på distansgrejer.

Berömmer backpartnern Gunnarsson

Som hockeyspelare beskriver han sig som en stabil defensiv back vars styrkor är passningarna och blicken för spelet. Den senaste tiden har han bildat backpar med Daniel Gunnarsson och berättar att de två verkligen hittat ett bra sätt att samarbeta.
– Han är bra på rören och bra med pucken. Kylig. Vår inställningen är att vi ska få stopp på motståndarnas anfall och snabbt sätta igång vårt eget och det tycker jag fungerar bra.
Vad måste förbättras i lagets spel jämfört med matchen mot Oskarshamn?
– Behålla intensitet vi hade och vi måste vara aggressiva i vår spelstil. Jag tror Skellefteå är ett starkare lag än Oskarshamn sett till var de ligger i tabellen så det gäller att hålla fokus och minimera antalet farliga målchanser de får.

Varnar för Skellefteås forwards

Det är andra mötet mot västerbottningarna den här säsongen. Det förra vann Leksand med 3–2 hemma i Tegera arena. Philip Samuelsson hade inte kommit till Sverige den matchen, men har full respekt för det som väntar i morgon.
– De har många bra farliga forwards, jag tänker på Oscar Möller till exempel. Och så kanadensaren Tom Pyatt. Så vi backar måste minimera deras tid med pucken och ställa om spelet snabbt.
Han avslutar med att beskriva känslan i laget som riktigt bra. Två vinster gör att anspänningen släpper och att man börjar tro på sig själv.
– Det är klart att det känns som vi kan vinna igen. Vi ska vara redo direkt vid nedsläpp.
Något du vill tillägga?
– Nej, jag tror inte det. Jo förresten, jag vill tacka för stödet vi får. Det är härligt!

Elisabet Wahl