Bukolská inför onsdagens derby
Publicerad: 2021-11-23
Damlaget
Efter två sköna segrar på hemmais väntar under onsdagskvällen bortamatch mot tabelltvåan Brynäs. – En tuff match, men vi går för tre poäng, säger forwarden Kateřina Bukolská.

Den 24-åriga tjeckiskan gör sin första säsong i Leksand och beskriver den nya hemorten som ett fantastiskt ställe med trevliga människor.
– Ja, jag trivs verkligen jättebra. Det är så roligt att så många här verkligen är engagerade och bryr sig i hockeyn, och det vore så klart jättekul om fler kom och tittade på våra matcher också, menar Kateřina, vars lag rent poängmässigt har haft en ganska tuff start på säsongen.

Under den gångna helgen togs dock två sköna segrar hemma mot SDE och AIK, och Kateřina tror att nyckeln till seger i dessa matcher kan sammanfattas med två ord: hårt jobb!
– Vi gav verkligen inte upp och jobbade hårt från start till mål. Alla kämpade och slet och vi täckte också otroligt många skott, och man kan väl säga att vårt uppoffrande spel lönade sig, fortsätter Katerina, som svarade för ett mål och en målgivande passning i AIK-matchen.
– Jag spelade med Wilma (Johansson) och Tereza (Vanisova) och jag tycker att vi hittade varandra väldigt bra. Både Tereza och Wilma är väldigt snabba på skridskorna och spelar med en otrolig fart, och jag tror väl att jag är ganska bra på att hitta dem med mina passningar och att vi på det sättet kommer till anfall ganska snabbt. Det kändes som att vi skapade mycket och det var väldigt roligt att spela.

Vad, utöver fortsatt hårt jobb, kommer att krävas för att ta poäng i morgon mot Brynäs?
– Det gäller att vi inte "tittar i tabellen" eller hakar upp oss på att det är ett topplag vi möter. Vi går in med samma inställning som till alla matcher - att vi ska göra allt för att vinna. Sen är det viktigt att vi fokuserar på vårt eget spel och håller oss till den matchplan vi bestämmer oss för. Vi måste tro på oss själva! Vi har så mycket talang inom den här gruppen, så när vi själva förstår det kommer vi att få ut mycket mer på isen.

Vem blir derbyhjälte?
– Oj, tråkigt svar kanske, men det kan verkligen bli vem som helst. Kanske jag? Kanske någon annan i laget, vi får se.

Elin Broman