Förlust mot Rögle
Publicerad: 2021-09-16
En oerhört tung andraperiod med fyra mål i baken var den största orsaken till att Leksand förlorade kvällens match mot Rögle med 1–5.

Matchen inleddes med en riktigt vass chans från Rögles sida när Anton Bengtsson fick ett friläge efter drygt tio sekunder som Kasimir Kaskisuo var följsam på och räddade. Några minuter senare var det Nils Åmans tur att få ett halvt friläge där även detta skottet motades, och därefter turades lagen om att spela i numerärt överläge utan få till något mål. I den andra halvan av förstaperioden hade Max Véronneau ett fint läge i slottet men fick inte tillröckligt med kraft i skottet för att överlista Christoffer Rifalk. Leksand klarade sedan av ytterligare ett boxplay innan paussignalen ljöd för 0–0 på tavlan efter en jämn period överlag.

Om matchens första 20 minuter var av jämn karaktär så var den andra perioden helt motsatt och under all kritik från Leksands sida. Fyra minuter in gjorde Rögle 0–1 i powerplay efter en misslyckad rensning som tog rätt på en spelare i bortalaget, och bara 40 sekunder senare kom 0–2 när Brady Ferguson kunde raka in pucken i ett öppet mål efter en två mot etta. 0–3 gjordes sedan efter åtta minuter med ett kliniskt backskott ribba in från Ryan McKiernan, och när drygt 13 minuter hade passerat föll även nästa mål som betydde 0–4. Kort och gott en jävla pissperiod som Jon Knuts sade i intervjun med C More i periodpausen.

Under den tredje periodens inledande minuter hade Oskar Lang en gyllene chans att få in en tidig reducering som på något vis räddades, och istället ökade Rögle på till 0–5 bara sekunder därefter. Leksand reducerade dock relativt snabbt när Ben Thomas gjorde sitt första mål i den blåvita tröjan efter att ha snappat upp pucken i offensiv zon. 1–5 skulle också bli slutresultatet när det som var kvar av kvällens drabbning spelades av utan någon större händelse.

På lördag väntar första bortamatchen för säsongen när Skellefteå står för motståndet.

Arvid Yngvesson