Vi är tillbaks!
Publicerad: 2016-04-01

Den sjunde och avgörande matchen i direktkvalet till SHL stundade på fredagskvällen i ett fullsatt Fjällräven Center. Det såg länge mörkt ut, men LIF lyckades studsa tillbaka och vann matchen på förlängning!

Redan efter femtio sekunder fick hemmalaget ett jätteläge som tog i stolpen genom MODO:s Pettersson. I övrigt var det en hyfsad jämn matchbild i Fjällräven Center, där det var två lag som inte ville ta större risker i det defensiva spelet. Efter minst sagt, en böljande inledning, fick LIF tillbringa tid i numerärt överläge efter tolv minuter. Efter en minuts spel i numerärt överläge tog LIF ledningen. Ytterell avlossade skott och Knuts var med på returen. Men MODO lyckades kvittera, när klockan stod på 18.12. Torp avlossade ett skott från backplats, som en skymd Haukeland inte kunde parera. Hemmagänget forcerade på slutet och hade bud på ytterligare ett mål.

Örnsköldsvikgänget hade mycket puck inledningsvis av den andra perioden. Efter en tids snurr från hemmalaget, tog man ledningen. Olofsson avlossade ett handledsskott och 2-1 var ett faktum för hemmalaget. Efter fem minuter valde LIF-staben att ta time out. Efter den time outen hade LIF lite spel i offensiv zon, annars var det ett starkt hemmalag som trummade på och hade press mot Leksand. Med fem minuter kvar av perioden, och MODO-press visades Skröder samt Ytterell ut för roughing. Men med två minuter kvar av perioden, utökade hemmalaget sin ledning. Olofsson gjorde 3-1 till MODO.

Efter tjugoåtta sekunder, drabbades LIF av ett lagstraff efter att man varit för många spelare på isen. Leksand lyckades reda ut dessa två minuter på ett bra sätt men när hemmagänget satte fart i offensiv zon, hade man bra press på Leksand. MODO fortsatte alltjämt att styra spelet i Fjällräven Center och man fick senare tillbringa tid i powerplay. Leksand hade svårt att etablera press i Örnsköldsvikslagets zon. Med åtta minuter kvar av perioden, fick LIF till en viktig reducering. Ytterell avlossade en projektil och Knuts tydde in reduceringen. MODO fick ytterligare en gång tillbringa tid i numerärt överläge, efter LIF-utvisning. Men det var ett Leksand som lyckades reda ut hemmagängets press. Resterande del av matchen var LIF tvungna att forcera, man hade ett jätteläge genom Montpetit men Reideborn höll tätt. Med 1.16 kvar av ordinarie tid plockades målvakten. Leksand pressade och fick utdelning. Med 52 sekunder kvar kvitterade Ytterell med ett slagskott och det var minst sagt en nervig avslutning.

Förlängning skulle avgöra vilket lag som tar sig till SHL. MODO hade ett jätteläge omgående genom Pettersson, men Haukeland parerade. Det var annars ett LIF som inledde piggt och hade chanser offensivt. Men i förlängningen avgjorde LIF genom Montpetit och är tillbaka i SHL!

Johannes Wahlberg