Johansson inför U18-VM
Publicerad: 2018-04-14
Tre Kronor
För många av våra Leksandsspelare tog säsongen slut i och med sista Mora-matchen. Men för en spelare fortsätter säsongen ytterligare någon vecka. Idag åker nämligen Filip Johansson på U18-VM i Ryssland.

Hemsidan var på plats under lagets pressträff på ett hotell i Uppsala inför avresan. Även om 18-åriga backen från Fagersta har fullt fokus på VM-spel märks det på honom att det missade avancemanget fortfarande svider.
– Klart att det sved och svider. Vi åkte ut en tisdag och det där satt i ett tag. Jag tog ledigt några dagar och åkte hem till Fagersta för att bara vara med familjen. Jag tänkte inte så mycket på hockey, berättar Leksandsbacken och fortsätter:
– Det var tungt, men sedan vart det måndag och vi samlades här i Uppsala och jag blev mer och mer sugen ju närmare vi kom till den här samlingen. Jag försökte ställa om och tänka att det här ska bli en kul grej, vilket det verkligen ska bli. Jag är sjukt taggad, men självklart, efter uttåget och den biten var det väldigt tungt.

Hur har du lyckats ställa om mentalt?

– Jag tror att det var viktigt för mig med några dagars vila. Jag var inte på is någonting under den veckan och, som jag sa, tänkte inte på hockey alls. Istället försökte jag bara vara och det har varit väldigt skönt faktiskt. Det har gjort att jag har kunnat ladda om.

Filip Johansson är klar för spel i Leksand även nästa säsong och när leksandsif.se träffar honom och berättar att klubben har gjort klart med Daniel Gunnarsson, Lucas Nordsäter och Thomas Valkvae Olsen skiner han upp.
– Det har jag inte sett ännu, men jag har läst rykten att dom skulle vara aktuella.
– Nu kom du precis med dom här nyheterna, men jag tycker det känns bra att vi bygger om lite. Så här det i dagens hockey, att det kommer nytt folk och några andra går till nya klubbar. Vi kommer bli en ny grupp. Nu känner jag inte någon av dom här tre killarna personligen, men av det jag sett hockeymässigt är alla tre riktigt bra spelare.
– Det ska bli kul att följa hur det blir med lag och allting och jag ser redan fram emot nästa säsong.

Den 19:e april inleder Sverige Junior-VM med match mot Schweiz i Arena Metallurg, Magnitogorsk.
– Det är verkligen stort att få dra på sig landslagströjan. Speciellt då att få vara med på ett VM som jag inte har varit innan. Det är kul varje gång jag får vara med i landslaget och jag är stolt att få den här chansen.

Vilka förväntningar har du på turneringen?

– Vi vill ta oss så lång som möjligt och vårt mål är såklart att ta guld. Sedan är det inte bara vi som har det målet.
– Vi vet att i har ett bra lag samtidigt som det är flera bra lag med där, men vårt mål är såklart att ta oss långt i turneringen och vi siktar givetvis på guld.

Det är en glad och uppsluppen stämning runt om oss bland alla dina landslagskompisar, vilken är din roll i det här gänget?

– Det är en bra grupp, inte så mycket grupperingar och sådana grejer. Nu börjar alla känna varandra bra och vi har också varit tillsammans under nästan en vecka här i Uppsala. Det finns lite av allt i den här gruppen.
– Det som är bra är att då vi är på isen är det fullt fokus på vad vi ska göra, prestationen och hela den biten. Utanför har vi väldigt kul samtidigt som vi är proffsiga, tar hand om kroppen, sover och äter bra.
– Framförallt har vi väldigt kul som grupp och så måste det vara om prestationen ska gå med oss.

Hur långt kan det här laget räcka?

– Får vi ihop alla bitar som vi jobbat med nu och gruppen blir tajt så tror inte jag att det är omöjligt med ett guld. Det är, som sagt var, vad vi också siktar på.

Vilka blir tuffaste motståndet?

– Nu finns det inga dåliga nationer alls egentligen och alla matcher kommer att bli tuffa. USA vet jag alltid är starka. Dom har spelat ihop hela säsongen och är väldigt samspelta. Kanada har också ett bra lag med. För Ryssland är det hemma-VM och hela den biten med satsning och så vidare.
– Det är väldigt många bra lag så det blir tufft, men kul också, avslutar Filip Johansson samtidigt som tidigare Leksandstränaren Torgny Bendelin ställer sig vid ett bord bredvid oss för en intervju inför Junior-VM med hockeysverige.se:s Uffe Bodin.

Ronnie Rönnkvist