Damerna föll mot Luleå
Publicerad: 2018-12-07
Damlaget
Tredje matchen på tre dagar för damlaget. Och tyvärr blev det förlust mot Luleå för andra gången i rad. – Sett över 60 minuter tycker jag ändå att det här var vår bästa match av de tre vi spelat de här dagarna, säger backen Emma Lind.

Tre matcher på tre dagar. Då är man väl helt slut i muskler och tömd på ork som ishockeyspelare? Nej, faktiskt inte enligt Emma Lind när hemsidan får tag på henne efter att hon joggat ner efter matchen.
– Jag kände mig rätt bra i kroppen. Det var mer i huvudet jag var trött och slut, jag märkte ingenting i kroppen.

Målrik inledning på matchen

När matchen drog igång var det som båda lagen ville avgöra direkt. Det hade inte ens gått tre minuter innan Luleå först hade tagit ledningen och Leksand sedan kvitterat. Efter det var det de blåvita som tog över taktpinnen.
– Vi spelar väldigt bra där ett tag. Alla gör ett bra jobb och vi har hård press på dem.
Men ni får inte riktigt till det i powerplay. Eller vad säger du?
– Absolut är det så. Det går för sakta, där måste vi skärpa till oss. Vi släpper inte pucken tillräckligt snabbt när vi fått den och vi letar inte efter tillräckligt bra positioner.
Mitt i all leksandspress gjorde Luleå ett viktigt mål. Sedan fortsatte gästerna sin målproduktion, När tredje perioden kom igång tog det bara 44 sekunder innan de utökade till 3–1. Tre minuter senare kom 4–1.
– Jag vet faktiskt inte riktigt vad som hände. Det är verkligen otur att det får in ledningsmålet när vi har som mest press. Och sedan gör de mål direkt i första bytet i tredje perioden. Vi hade egentligen inte sämre energi eller slutade kämpa, så det är svårt att säga varför de kunde göra tre mål så där.

Nu väntar match mot SDE

Hanna Sköld reducerade sedan med ungefär två minuter kvar av matchen. Men närmare än så kom de blåvita inte, utan det var gästerna som plockade hem samtliga tre poäng. Nu får Emma Lind och de andra laget en hel dags vila utan match på kvällen.
– Det ska bli jätteskönt! Jag ska göra lite sysslor hemma, men mest ta det lugnt och låta kroppen återhämta sig
Så har ni match igen på söndag mot SDE. Tankar inför den matchen?
– Det blir en svår match det med. Det är ju ett sådant lag som bara kör, till skillnad mot Luleå som verkligen vill spela hockey. Det krävs att vi gör vårt bästa och är effektiva för att vinna.

Elisabet Wahl