Johansson och Karlberg valdes i NHL-draften
Publicerad: 2018-06-25
NHL-draften
Midsommartider är, förutom firande runt om i Sverige, även förknippat med den årliga NHL-draften. Två leksingar blev tingade under årets draft.

Under natten mellan fredagen och lördagen gjordes de 31 valen i den första draftrundan. Redan under den första dagen ropades ett leksandsnamn upp. Detta då backen Filip Johansson valdes som 24:e spelaren totalt i draften av Minnesota Wild. Johansson var tippad att väljas sent i första rundan eller tidigt i den andra rundan av årets draft, men att han blev vald redan som 24:e spelare får anses vara en glad överraskning i förhållande till förhandstipsen. Filip Johansson kommer ursprungligen från Fagersta och har Fagersta AIK som moderklubb. Han kom till Leksands IF från spel i Avesta BK som femtonåring inför säsongen 2015-2016.

Även den andra dagen av årets NHL-draft drog till sig intresse från leksandshåll. I tredje omgången blev Marcus Karlberg vald som 80:e spelare totalt då Columbus Blue Jackets ropade upp hans namn. Även Karlberg fanns med i förhandstipsen att bli vald, men fanns i de spekulationerna med som ett tänkbart senare val. Ännu en glad överraskning blev det alltså för såväl Marcus Karlberg med familj, som för alla midsommarfirande leksingar. Marcus Karlberg har EHC Kloten som moderklubb då han inledde sitt hockeyspelade på Schweizisk mark när pappa Mikael spelade där, men har under ungdoms- och junioråren spelat för Leksands IF.

Just nu befinner sig såväl Filip Johansson och Marcus Karlberg i Nordamerika för camper efter draften. På andra sidan Atlanten befinner sig även Calle Själin som deltar på New York Rangers camp.

Richard Brasar