Förlust mot Linköping
Publicerad: 2021-02-06
Damlaget
Leksand föll på bortaplan i lördagens SDHL-omgång mot Linköping i en målsnål match där östgötarna gjorde matchens enda mål. Amanda Johansson gjorde en storartad insats i målet och räddade 51 av 52 skott, men trots detta uteblev poängen.

Leksand föll i lördagens bortamatch mot Linköping i vad som kom att bli en mycket tight tillställning målmässigt. Matchens enda mål gjordes i den andra perioden då Carly Bullock kunde förvalta ett straffslag som tilldömdes hemmalaget. Totalt sett kan laget se tillbaka på en stark insats trots att poängskörden uteblev, menar målvakten Amanda Johansson.

-Vi kommer ut bra och är med från start och gör en stark förstaperiod. Vi sätter hård press och stressar Linköping på ett bra sätt tycker jag. Tyvärr får de in ett straffmål i den andra perioden vilket tar udden av oss något, och Linköping tar över matchen till viss del, men vi fortsätter ändå följa vår gameplan matchen igenom. Totalt sett är det en bra insats från oss, troligtvis en av säsongens bästa.

Stor arbetsinsats för Johansson

Just Amanda Johansson hade en svettig kväll i målet under lördagskvällen. Leksandsmålvakten har klivit fram rejält i rampljuset då hon tagit ett stenhårt grepp om förstaspaden efter att Eveliina Suonpää lämnade för spel i Brynäs, och även i matchen mot Linköping stod Johansson för en helgjuten insats. Linköping sköt hela 52 skott mot Leksand i matchen, och Johansson lyckades alltså stoppa 51 av dessa.

-Jag tycker att jag gör det jag ska i matchen. Det är såklart surt att de lyckas göra straffmålet, men överlag följer jag den planen jag hade satt upp för min egen del och det kändes bra.

Målvaktspositionen har under säsongen bitvis varit ganska otacksam för leksandsmålvakterna, och det har ofta varit tuffa kvällar för burväktarna. Johansson menar dock att utespelarna ofta gjort uppgiften enklare.

-Det är kul som målvakt att få jobba mycket i matcherna, men det är klart att vi som lag måste jobba på att få ner antalet avslut emot oss. Som grupp gör vi dock ett riktigt bra jobb med att hela tiden hålla sikten fri vid skotten, vilket hjälper oss målvakter på ett grymt sätt, säger Amanda Johansson.

Uppehåll väntar

Nu väntar ett två veckor långt uppehåll i SDHL, trots att den planerade landslagssamlingen för Damkronorna blivit inställd. Nu väntar istället en träningsperiod som Amanda Johansson ska utnyttja på bästa sätt.

-Självklart är det tråkigt med uppehåll, men det gäller att fortsätta jobba stenhårt på träningarna och inte slå av på takten bara för att det inte väntar en ny match till helgen. Det är ett bra tillfälle att träna på extra för att utvecklas ytterligare även utan själva matchsituationerna, avslutar Amanda Johansson om det kommande uppehållet.

Richard Brasar