Tredje raka segern
Publicerad: 2020-02-27
Kvällens hemmamatch mot Växjö slutade 4–1 efter två mål från Spencer Abbott. Detta innebar också att Leksand tog tredje segern i rad.

Leksand inledde matchen med två vassa målchanser som sånär innebar ett blåvitt ledningsmål, men istället för en hemmaledning så gjorde Växjö 0–1 efter fem minuters spel. Leksand kom dock snabbt in i spelet igen och Patrik Zackrisson kvitterade när han lade pucken mellan benen på Viktor ANdrén drygt nio minuter in i perioden. Innan den första perioden var över kunde det mycket väl ha kommit ett till mål från bortalaget på straff, men Axel Brage stod upp bra och räddade skottet från Fredrik Karlström.

48 sekunder in i den andra perioden tog Leksand ledningen i powerplay när Spencer Abbott mycket läckert skickade upp pucken i krysset. Bara någon minut senare var Daniel Olsson-Trkulja centimeter från att öka på ledningen ytterligare, men pucken räddades på mållinjen av en Växjö-back. Innan mellanakten var över hann Axel Brage med att göra några viktiga räddningar och såg till att behålla 2–1 till pausvila.

Växjö kom ut starkt i inledningen av den tredje perioden och Leksand tvingades att försvara sig från trycket. Detta gjordes galant och efter drygt åtta minuter kom 3–1 som från ingenstans när Thomas Valkvae Olsen skott tog på Oskar Lang och sedan på en Växjö-spelare och in i mål. Med knappt fyra minuter kvar av ordinarie tid punkterade sedan Spencer Abbott mötet med ett skott från nära håll och fastställde slutresultatet till 4–1 och tre nya poäng.

På lördag väntar bortamatch mot Skellefteå.

Arvid Yngvesson