Summering av första eSHL-säsongen
Publicerad: 2020-03-03
eSHL
Första säsongen av eSHL är slut och Leksand kammande hem en delad tredjeplats i slutspelet. Managern Kim "DraySWE" Larsson summerar säsongen.

När seriespelet var över hamnade Leksand till slut på en fjärde plats i tabellen. Leksand vann mot alla lag utom just seriesegraren Linköping. I slutspelet ställdes Leksand mot Luleå i en kvartsfinal som spelades bäst av fem matcher. Serien som kom att bli väldigt spännande då Luleå vann de första två matcherna, men Leksand kom dock igen och vann till slut kvartsfinalserien med 3-2 i matcher.

I semifinalen väntade seriesegraren Linköping som endast förlorat en match under säsongen. Leksand öppnade med en att vinna match ett med 2-0. Efter det tog Linköping över kommandot helt och hållet, och Linköping vann till slut kvartsfinalserien med 3-1. Linköping vann inte bara mot Leksand i semifinalen utan man gick också segrande ur finalserien med 3-0 i matcher mot Malmö. Leksand fick nöja sig med en delad tredjeplats tillsammans med Färjestad.

–Det har varit en kort men intensiv säsong säger Kim "DraySWE" Larsson, som varit lagets manager under den första säsongen i eSHL.
– Vi har totalt haft ca 25 000 tittare på vår egen sändning under säsongen, folk har generellt varit positiva. Det har också diskuterats en del huruvida detta är en sport eller inte – en av dem vanliga diskussionerna när spelvärlden introduceras på olika ställen, men jag tänker att det är positivt för Leksands IF att synas på fler plattformar och nå en ny typ av publik. Jag är mycket nöjd med lagets insats under första säsongen och hoppas att eSHL forsätter även nästa säsong.

Ett stort tack riktas även till våra sponsorer Leksands Folkhögskola Kreativ E-sport och Leksands Sparbank som möjliggjort satsningen.

Leksands IF