Andra raka segern
Publicerad: 2021-01-20
Damlaget
När Leksand äntrade isen för att ta sig an SDE under onsdagskvällen gjorde man det med siktet inställt på att följa upp lördagens seger med ytterligare en viktoria. Man lyckades även vända underläge inför den tredje perioden till 2-1 och ta andra raka segern.

Den första perioden kom inte att innehålla några större målchanser för något av lagen, trots att man bjöds på varsitt numerärt överläge. Totalt sett var Leksand det något mer spelförande laget under de första 20 minuterna, dock utan att komma igenom SDE-försvaret.

-Vi jobbar inte som en enhet på isen, utan det blir mer att vi jobbar en och en och två mot två. Vi kommer inte till så farliga lägen, utan hamnar mycket på utsidan av dem och försöker hitta passningar därifrån. Vi måste försöka att ta pucken mot målet och driva hårt med två spelare mot mål. Vi gjorde det ganska bra mot AIK i den senaste matchen, och det måste vi försöka ta fram till den andra och tredje perioden även idag, sa Kajsa Armborg till SVT efter den första perioden.

Mer SDE

I period två tog SDE över spelövertaget något mer, och skulle även göra periodens enda mål fram till 0-1 då Kelly Murray nätade 13:54 in i mittakten. Det saknades dock inte möjligheter heller för Leksand att kunna spräcka sin målnolla i period två då man bland annat hade ett par numerära överlägen samt ett straffslag där Ella Albinsson sköt pucken utanför.

-Vi har extremt svårt att göra mål, och då är det svårt att vinna matcher. Vi måste vara mer aggressiva mot mål och vara där inne och hugga på returer, och vara extremt noggranna i egen zon. Det är surt när ingenting går vägen för oss där ute, men vi ska göra allt vi kan för att vända det här i den tredje perioden, sa en frustrerad Wilma Johansson till SVT efter period 2.

Målexplosion i inledningen

I den tredje perioden hade Leksand definitivt tagit fasta på det som såväl Kajsa Armborg och Wilma Johansson varit inne på efter de två inledande perioderna, nämligen att driva mot mål. Det var nämligen precis på det sättet som kvitteringen kom till då backen Annie Silén störtade fram och kunde slå in en retur efter 2:36. Bara 29 sekunder senare kom även ledningsmålet för Leksand då Shae Demale, som tämligen nyligen anslutit till laget, pricksköt in pucken i det första krysset ur snäv vinkel.

Det kom avslutningsvis att bli en riktig nagelbitare då SDE tog ut målvakten Linn Jansson Almgren i jakten på en kvittering och under matchens sista minut även hade puckar som såväl träffade målramen som dansade på mållinjen, men Leksand klarade att hålla ifrån och tog därmed sin andra raka seger i SDHL.

-Jag tror att pressen på oss har släppt lite på oss när kvalhotet som fanns över oss försvann, och med segern mot AIK i lördags byggde vi rejält med energi. Nu jagar vi en slutspelsplats, sa Annie Silén till SVT efter matchen.

I helgen väntar norrlandsturné för Leksands del som möter MODO Hockey på lördag, och Luleå HF på söndag. Bägge dessa matcher alltså på bortaplan.

Richard Brasar