Damerna nära vändning mot HV71
Publicerad: 2019-12-27
Damlaget
Det blåvita damlaget var ytterst nära att vända ett 0–3-underläge. Men serieledande HV71 blev en för hård nöt att knäcka. – Det hade varit kul att få med sig en poäng i alla fall, säger Julia Åberg som gjorde comeback i Leksandskassen när laget drabbades av målvaktskris.

Leksand fick en riktig mardrömsstart i kvällens match mot HV71. Efter 12 minuter stod det 3–0 till hemmalaget och i Leksandsmålet undrade Julia Åberg hur det här skulle gå. Hon gjorde nämligen tillfällig comeback i den blåvita tröjan efter att samtliga tre ordinarie målvakter drabbats av skador och sjukdom.
– Det kom ut starkt och satte hård press, men jag tror att en målvakt med fler matcher i ryggen hade hanterat det där bättre än vad jag gjorde, säger hon självkritiskt.

Berömmer lagkompisarna

Samtidigt berömmer hon lagkamraterna som hjälpte och peppade henne både i omklädningsrummet och ute på isen.
– I början kändes det som det var allt möjligt som inte satt som det skulle för mig, men de andra slet som djur för att hjälpa mig. Och ju längre in i matchen jag kom, desto tryggare kände jag mig.
Efter en andra period som blev något sönderryckt av utvisningar kom Leksand verkligen igen i den sista perioden.
– Vi började spela enklare och vi hanterade pucken bättre och kunde sätta högre press på HV.
Uppryckningen i spelet ledde till två snabba mål några minuter in i den tredje perioden. Det första av Brooke Boquist och det andra av Kajsa Armborg mindre än minuten senare. Då kände sig hemmalaget tvungna att ta timeout. Men trots fortsatt blåvit press nådde man inte ända fram och istället kunde HV71 sätta 4–2 i tom kasse.
– När vi gjorde de där två snabba målen kände jag att vi hade hugg på dem. Det var många chanser som var väldigt nära. Tråkigt att vi inte fick med oss någon poäng.

Nu väntar Göteborg

I morgon väntar en ny bortamatch då Göteborg står för motståndet. Men då blir det ingen Julia Åberg i mål, Jule Flötgen är tillbaka igen.
– Det blir nog en ganska annorlunda match i morgon. Jag tror Leksand kommer ha betydligt mer puckinnehav än i dag och ha kommandot över matchen. Det gäller att inte låta Göteborg vinna is eller tid.
Själv ger hon sin egen insats godkänt med tanke på det långa speluppehållet, men tillägger att det hade varit kul att få med sig en poäng också.
– Jag ger mig nog en femma på en skala till tio med tanke på de förväntningar jag hade – eller inte hade.
Blir det några fler matcher?
– Nja, jag är mest en 112-målvakt som kan komma in när det krisar.

Elisabet Wahl