Nya tränare i Leksands IF
Publicerad: 2015-11-23

Efter tre raka förluster förra veckan, och just nu en jumboplats i Hockeyallsvenskan, har föreningen, Sjur Robert Nilsen och Johan Rosén i samförstånd kommit överens om att Sjur och Johan slutar som tränare i Leksands IF.

På söndagskvällen hade Mikael Karlberg i det nybildade sportrådet, vice VD Tore Jobs, och Sjur Robert Nilsen en sittning där den sportsliga biten diskuterades. Man kom fram till att en förändring måste till, med tanke på det prekära läge föreningen befinner sig i.
- Sjur Robert Nilsen är inte bara en duktig tränare utan också en stor människa, säger Leksands IF:s vice VD Tore Jobs.
- Sjur Robert sätter klubben och laget före sig själv. Kanske kan nya tränarröster få en positiv effekt.
- Sjur och Rosén har alltid varit rakryggade och lojala mot Leksands IF. De har full förståelse för det som nu sker, säger Tore Jobs och Mikael Karlberg.

Trio tar över
Ny huvudtränare blir, från och med i kväll, Per-Erik ”Perra” Johnsson, som kommer att assisteras av Magnus ”Sigge” Svensson och Gereon Dahlgren.
Perra Johnsson har tidigare i karriären tränat lag som exempelvis Färjestad, Timrå, AIK, och nu senast Modo, och Magnus Svensson har en lång karriär som spelare i Leksands IF bakom sig. Han har även varit huvudtränare för föreningens damlag (2011/2012).
Gereon Dahlgren har bland annat lett Leksands IF:s J18-lag till SM-silver (2014/2015) och har denna säsong tränat såväl J18 som J20.

Mikael Karlberg:
- Perra Johnsson har bland annat en styrka i att han är väldigt bra på att få ihop en grupp där han får alla att kämpa tillsammans, och Sigge kommer att bli väldigt nyttig för oss när det gäller supporten till våra backar. Gereon Dahlgren är en ung, lovande tränare som vi tror stenhårt på. Det här känns som helt rätt personer för Leksands IF.

Leksands IF Live 11.00

Leksands IF