Förlust mot Rögle
Publicerad: 2020-02-18
Kvällens möte med Rögle slutade 2-5 efter att bortalagets Ted Brithén svarat för tre mål och avgjort matchen.

Rögle inledde bäst och tog ledningen efter bara två och en halv minut när Taylor Matson fick stå fri och skjuta in 0-1 från nära håll. Efter målet tog sig Leksand in i matchen och skapade flera lägen att kvittera, och till slut kom också kvitteringen välförtjänt. Tio minuter in i perioden tog Sebastian Wännström tillvara på en miss från bortalaget då han disktinkt skickade in 1-1 i krysset. Kvitteringen gav också Leksand energi som sånär tog ledningen strax därefter när André Hult var centimeter från att styra in pucken, men Rögle ville inte vara sämre då man hade två skott i ramen i samma byte. Trots alla chanser slutade den första perioden 1-1 som kan sammanfattas som en rolig period att titta på.

Drygt tre minuter in i den andra perioden tog Leksand ledningen med ett mycket fint mål när Mattias Göransson hittade Mattias Ritola med en öppnande passning där den sistnämnda skickade in 2-1 med ett rappt skott. Några minuter senare kvitterade dock Rögle i numerärt överläge och tog tillbaka matchen till ett jämnt läge. Innan mellanakten var över så hade Leksand chansen att koppla greppet när man fick chansen två gånger om i powerplay, men inget mål gjordes och 2-2 var resultatet i periodpaus.

Rögle kom ut betydligt hetare än Leksand i den tredje perioden och efter fem minuter gjorde bortalaget 2-3 i powerplay och tog kontroll över mötet. Därefter hände inte särskilt mycket förrän det var sex minuter kvar av ordinarie tid när gästerna punkterade matchen. Innan slutsignalen ljöd hann Ted Brithén med att skicka in sitt tredje mål för kvällen i tom kasse och fastställa slutresultatet till 2-5.

Härnäst väntar bortamatch mot Djurgården på torsdag kväll.

Arvid Yngvesson