"Karlsson avgör mot HV"
Publicerad: 2019-09-20
– Riktigt kul med så här tight mellan matcherna. Nu ska vi se till att sno åt oss tre poäng på bortais också. Det säger det målfarliga nyförvärvet Sebastian Wännström inför lördagens möte med HV71.

HV borta i morgon (lördag) alltså. Och i går besegrades Skellefteå med 3-2 hemma i Tegera Arena.
– Ja, det är tätt mellan matcherna, minst sagt, men det är ju hur roligt som helst. Utmaningen ligger i att återhämta sig mellan varje match, och att kunna nollställa sig mentalt, såväl efter en seger som en förlust, menar Wännström, som är nöjd med det mesta av det hans lag visade upp i torsdagsmatchen mot SAIK.
– Liksom mot Malmö avslutade vi framförallt väldigt starkt. Vi vågade spela ut och spela rejält och jag tycker att det kändes som att vi hade bra kontroll på matchen. Tredjeperioden var riktigt bra, precis som mot Malmö, och det är självklart något vi tar med oss till kommande matcher. Samtidigt måste vi så klart vara ödmjuka och inse att vi måste spela bra i 60 minuter för att kunna fortsätta vinna. På hemmaplan har det gått riktigt bra, nu siktar vi på att få hål på bortanollan också, det vore riktigt skönt.

Lördagens motståndare HV 71 har inlett serien med fyra poäng på tre matcher och kommer närmast kommer från en förlängningsförlust borta mot Luleå.
– HV har ett riktigt bra lag, och det brukar vara ett bra tryck där nere i hallen. Det gäller att vi behåller lugnet och vågar spela vårt spel. Att vi skapar mycket chanser och att vi förvaltar dem också, konstaterar Wännström, som själv inlett serien med tre mål på tre matcher.
– Det har känts bra, absolut, och självklart är det roligt att få göra mål. Men så har jag spelat med Zacke och Ritola också. De är två väldigt passningsskickliga spelare, så det är i princip bara att hålla klubban i isen så får man göra mål, haha.

Någon annan i laget som har imponerat lite extra på dig hittills?

– Jag måste faktiskt säga att jag är imponerad av hur alla har steppat upp nu när det har blivit dags för matcher. Alla har bevisat att de är en viktig del av laget, och alla behövs verkligen där ute på isen. Det är riktigt kul att få vara en del av ett så bra och skickligt gäng.

Wännström tippar att lördagens möte blir en jämn och tight match, men att lagkapten Martin Karlsson till slut kommer att skjuta tre poäng till LIF.
– Han har sett het ut på sistone, så nu kliver han nog fram och avgör, säger Wännström om lagkamraten som i skrivande stund precis satt ett straffmål på träningen.
– Va, gjorde han? Ja, just det, det gjorde han ju! Vi var ju på samma träning, haha. Men just då spelade vi i olika lag, så jag förträngde nog den där straffen…

Elin Broman