Julia Nilsson tror på vinst mot Göteborg
Publicerad: 2018-10-25
Damlaget
I helgen har damerna endast en match, hemma mot Göteborg. Målvakten Julia Nilsson höll nollan när lagen möttes förra helgen och tror på ny vinst på söndag. – Vi vann med 5–0 senast och jag tror på något liknande igen, säger hon till hemsidan.

I helgen tar damerna emot Göteborg hemma i Tegera arena. Det blir en snabb repris på förra helgens match då lagen senast möttes. Göteborg kämpade emot bra på hemmais, men Leksand vann ändå med 5–0.
– Det var min andra match jag stod. Och det gick ju bra. Det var en ganska svår match ändå, jag fick inte så många skott på mig, men det gällde ändå att vara koncentrerad och med hela matchen.
Det var nog många leksingar som hajade till över laguppställningen. Du hade utespelaren Wilma Johansson bakom dig som andremålis. Vad hände?
– Ja alltså, haha, det var faktiskt planerat så. Julia Åberg var på utbildning och skulle inte hinna ner till matchen. Angelica Andersson som stått en del var skadad så någon av utespelarna var tvungen att ha målvaktsutrustningen på sig och det blev Wilma. Hon skötte sig jättebra och var även ute på isen på uppvärmningen.
På söndag väntar som sagt hemmamöte mot Göteborg, vad kommer det bli för match tror du?
– Jag vill inte tippa något resultat, men jag tror det blir en ganska liknande match som sist. Vårt powerplay är väldigt bra just nu, så det kanske kommer att avgöra.
Leksand ligger kvar på en andra plats i tabellen, en placering Julia Nilsson hoppas laget kan behålla.
– Det är såklart viktigt att hålla sig i topp. Vi kör vårt eget spel nu och så får vi se hur långt det räcker.
Vilken är er största styrka som lag just nu?
– Vi har bra lagsammanhållning, vilket gör att vi blir bra ute på isen. Vi skapar mycket framåt och är duktiga bakåt.
Vem av dina lagkompisar har sett hetast ut senaste tiden?
– Wilma Johansson. Jag tycker hon är duktig på att skjuta och hitta luckor i målet.

Glöm inte att det inför damernas match är full fokus i arenan hela dagen på flickhockey. Det blir ispass tillsammans med spelare i damlaget, samt möjlighet till fotografering och autografskrivning. Alla deltagande flickor bjuds på lunch och sedan blir det rundvandring i Tegera Arena och föreläsningar. Nyfiken? Anmäl ditt barn här.

Elisabet Wahl