Första bortahelgen för damerna
Publicerad: 2019-09-26
Damlaget
Efter tre matcher på hemmais är det till helgen dags för bortapremiär för damlaget. Annie Silén tror att fart och noggrannhet kommer att vara nyckeln till poäng: – Vi har visat att vi har båda delarna, men det gäller att vi håller i över 60 minuter, säger den lovande backen inför matcherna mot Djurgården och Linköping.

Trots stundtals riktigt bra spel har de första tre seriematcherna inte resulterat i några poäng för Leksands del.
– Nej… Vi har haft ganska mycket sjukdomar i laget och har haft svårt att spela ihop oss. Samtidigt har vi mött väldigt bra lag, och vi måste höja oss både som lag och individuellt för att kunna ta poäng av dessa, menar Annie, som ändå tycker sig se tydliga framsteg på de matcher som spelats.
– Nu har vi ju som sagt bara spelat tre matcher, men om man jämför första med tredje tycker jag att vi har höjt kvaliteten på vårt anfallsspel. I senaste matchen skapade vi väldigt många chanser, vi behöver bara bli lite med noggranna och effektiva i våra avslut.

Försvarsspelet då, hur tycker du att det har fungerat?

– Där behöver vi höja oss betydligt, framförallt måste vi snacka mer på isen. Vi möter så många skickliga spelare hela tiden, och kommunikation är jätteviktigt för att vi ska kunna sätta stopp för dem på bästa sätt.

Lördagsmatchen mot Djurgården blir lite speciell för Stockholmstjejen Annie Silén.
– Ja, jag kommer ju från Stockholm och har en del kompisar i Djurgården faktiskt. Det ska bli riktigt kul att möta dem, speciellt med tanke på att jag inte var med när vi mötte dem på försäsongen.
En match som för övrigt slutade med en 6-4-seger för leksingarna.
– Jag ser gärna en repris på det så klart, men det gäller att vi hänger med i tempot från start och att vi tror på oss själva som lag. Gör vi det kan vi absolut vinna matchen, menar Annie, vars lag följer upp lördagsmatchen med en bortamatch mot Linköping under söndagen.
– Linköping har tappat en del spets till den här säsongen, men hur de är som lag har jag inte så stor koll på än så länge. Men självklart blir det en tuff match, som alla matcher i den här serien. Jag tycker att inledningen på serien har varit väldigt intressant, och vi har verkligen fått det bevisat att alla kan slå alla i år. Jag skulle tippa på att vi har en väldigt jämn och spännande serie framför oss.

Annie berättar vidare att hon och laget är inne en bra träningsvecka och att en av spelarna som har sett het ut är den målfarliga forwarden Wilma Johansson.
– Hon är alltid farlig framför kassen och jag tror nog att hon kan kliva fram och avgöra någon av matcherna i helgen.

Elin Broman