Förlust för J20 i Karlstad
Publicerad: 2015-03-20

Leksands J20-lag hade chans att bli klar för kvartsfinal i JSM-slutspelet i kväll. Tyvärr blev det Färjestad som vann och därmed blir det en avgörande match. Leksands forward Oskar Lang är besviken efteråt.
– Det känns riktigt surt!

Eftersom Leksand vann på hemmaplan i onsdags var det Färjestad som var pressade att vinna. Och hemmalaget inledde starkt. Tobias Sjökvist och Jonathan Ström gör varsitt mål och FBK leder med 2-0 efter första perioden. Detta trots att Leksand hade många chanser att både ta ledningen och senare reducera.
– Vi släpper in för många mål mot FBK som är ett bra lag. Det är svårt att göra sex mål när vi släpper in fem, säger Oskar.  Han menar att Leksand släpper in några, lite för enkla, mål.

Bra start på andra perioden
Leksands Felix Sundin-Hellqvist reducerar till 2-1 efter dryga tre minuter av andra perioden. Och det ser ut som att Leksand är på väg mot kvittering. Men bara sekunder efteråt ökar Färjestad på sin ledning. Leksands forward Tom Mäkitalo reducerar till 3-2, men återigen gör FBK mål.
– Vi var ett mål efter dem flera gånger. Men de gör mål för snabbt. Så energin vi får av målet varar inte så länge, förklarar Oskar varför Leksand inte lyckas kvittera.
– Det är tufft när det blir så!

Vad var största skillnaden mot förra matchen?
– Jag tycker inte att det var så stor skillnad. Det har varit jämna matcher där båda vill vinna.

Många utvisningar
Färjestad drar på sig nio utvisningar och Leksand sju. Men trots det överläget lyckas Leksand bara utnyttja ett tillfälle i powerplay. Calle Ericson gör Leksands tredje mål (till 4-3) efter assist från Fredrik Forsberg och Tom Mäkitalo.
– Vi fick ganska mycket powerplay men vi måste förvalta det bättre. Vi måste skjuta mer och ta enklare avslut, säger Oskar om hur laget ska göra fler mål nästa match.
Färjestads största juniorstjärna är SHL-spelaren Oliver Kylington. Idag stod han för två assistpoäng. Vad säger Oskar om att möta honom?
 – Han är riktigt bra. Men han vill hålla i pucken, så om man sätter press på honom så kan han schabbla till det.

Avgörande match i morgon
Vem som tar kvartsfinalplatsen avgörs i morgon kl 12.00 i Löfbergs Arena. Leksandsif.se frågar Oskar vad Leksand ska göra för att vinna.
– Vi måste jobba hårt. Och förvalta de lägen vi får. Jag tycker att vi släpper några enkla mål idag så täpper vi till bakåt i morgon så vinner vi.

Katharina Dalmalm