Bokull inför dubbelmötet mot Göteborg
Publicerad: 2019-11-29
Damlaget
Leksands damer går in i helgens dubbelmöte mot Göteborg med tre raka segrar i ryggen. Enligt assisterande tränare Anton Bokull är det hårt arbete och mycket fart som gäller för att förlänga segersviten. – Vi får inte tumma på detaljerna utan måste gå in med hög energi, säger han till hemsidan.

I helgen väntar två matcher på hemmaplan för de blåvita damerna. För motståndet både lördag och söndag står Göteborg, laget som gör sin strakaste säsong hittills och som just nu ligger fyra poäng bakom Leksand. Viktiga poäng som står på spel med andra ord. Det är ett taggat och i princip fulltaligt hemmalag som kommer till matchstart.
– Ja, vi har fullt lag. Den enda det är frågetecken kring är Madde Hall som har varit sjuk i veckan. I övrigt är alla med.
Hur har de här vinsterna påverkat laget som har haft en tuff säsongsinledning med många förluster?
– Det är klart att humöret blir bättre när man har tre raka vinster, men jag tycker ändå att vi har haft en skön känsla i gruppen hela tiden. Nu känns det som vi har fått momentum och det ska vi försöka fortsätta att bygga på. Vi har medstuds nu och sådant som förut gick emot oss har gått med oss.

Hoppas på mer energi

Anton Bokull berättar att Göteborg är ett hårt arbetande kollektiv och att han därför hoppas att hans eget lag ska spela med mer energi än vad man gjorde i den senaste matchen.
– Ja, vi hade lite för låg energi i spelet då. Så vi får inte tumma på det här med hårt arbete och hög fart. Sedan hoppas jag också att vi rycker upp oss i boxplay och powerplay eftersom vi ligger lite dåligt till där rent statistikmässigt. Det är inte avgörande, men det är så klart kul att få bra utdelning där.
Vilka av dina spelare upplever du är mest på gång?
– Sam Hanson har haft två riktigt bra helger bakom sig. Och så vill jag lyfta fram att Elin Lundberg är tillbaka och kommer igång allt mer. Samma gäller Brooke Boquist, hon syns mer och mer ute på isen och har skapat mycket de senaste matcherna.

Båda matcherna mot Göteborg spelas i Tegera arena. Den första klockan 18:15 i morgon lördag och den andra 14.00 på söndag 1 december.

Elisabet Wahl