Klar förlust i Gävle
Publicerad: 2020-11-25
Damlaget
Leksand var både ett och två strån kortare än hemmalaget Brynäs i onsdagens SDHL-omgång. Slutsiffrorna skrevs till 8-2 efter att Emelie Berlin och Karolin Malmquist stått för Leksands mål i matchen.

Leksand fick till onsdagens match tillbaka Kajsa Armborg och Emelie Berlin som var tillbaka i spel jämfört med matcherna mot Linköping och Djurgården under helgen. På frånvarolistan återfanns dock fortsatt Wilma Johansson, Hanna Sköld, Dominique Rüegg och Andrine Furulund, samtidigt som även Moa Viklund kunde adderas till den skaran jämfört med helgens matcher.

Josefin Bouveng öppnade målskyttet i matchen redan efter 2:57 spelat av den första perioden, och det kom även att vara Brynäs som var i förarsätet från start till mål i onsdagens match. Mycket i matchen handlade om Brynäs fruktade förstakedja bestående av just Josefin Bouveng, Lara Stalder och Katerina Mrazova som alla stod för två mål vardera under kvällen. Efter den första perioden var ställningen 4-0 till hemmalagets fördel, och uppförsbacken för Leksands del var enorm.

Emelie Berlin skulle dock reducera för Leksand efter dryga fem minuter avverkade av den andra perioden, men Brynäs fortsatte sin offensiv och efter att man gått upp till 6-1 efter drygt halva perioden avverkad utgick Leksands startande målvakt Amanda Johansson till förmån för Eveliina Suonpää. När 40 minuter var spelat av matchen hade Brynäs gått ifrån ytterligare fram till 7-1. Den tredje perioden resulterade i ett mål för vardera lag, där Leksands Karolin Malmquist fastställde slutresultatet till 8-2 genom en riktigt snygg styrning i nät med endast 18 sekunder kvar av matchen.

För Leksands del innebar onsdagens förlust att man nu är uppe i fyra raka nollpoängare i SDHL. Nu väntar ett uppehåll på en och en halv vecka för Leksands del innan man den 5 december tar sig an AIK på bortaplan i vad som klassiskt kallas för en riktig 6-poängsmatch.

Richard Brasar