Lang segerpassade igen
Publicerad: 2020-10-20
Det räckte med en bra period och snygg passning från Oskar Lang för att bärga två poäng i matchen mot Djurgården. – De gör det tufft för oss, men vi lyckas ändå vinna, säger Leksands forward om matchen.

Oskar tycker inte att hans lag börjar så bra. Djurgården gör ett mål per period och leder alltså med 2-0 inför tredje. Trots att Stockholmarna hade många spelare borta var de klart starkare än hemmalaget.
– Nä, det var inte så roligt. Spelet låste sig och inget lyckades, tycker Oskar.
I tredje kliver Leksands förstakedja med Marek Hrivík, Peter Cehlárik och Carter Camper fram och ordnar både reducering och kvittering.
– Det är kul att spela i samma lag som dom. Att se dom leverera varje match, säger Oskar imponerat.

Kan du lära dig någonting av förstakedjan?
– De flyttar pucken snabbt och är starka. De får fast pucken och får snurr i anfallszon. Sen är de ruggigt vassa när de får lägen, berättar Oskar.

Stark upphämntning

Så två perioder tillhörde Djurgården, men sen kom upphämtningen av Leksand i tredje.
Vad gjorde laget annorlunda i sista perioden?
– Det var en inställningsfråga. Att verkligen ta sig in på mål och skapa lägen, tycker Oskar som tillägger att det är viktigt att laget kan få med sig poäng trots den här matchbilden.
– Det är starkt att vinna!

Ändrade i kedjorna

En annan ändring i tredje perioden var att Oskar spelade med Jon Knuts och Martin Karlsson.
– Vi rullade på tre kedjor och då blev det så. Martin och Jon skapar ytor åt alla de spelar med, säger Oskar som tycker att de alla tre jobbar hårt och att de får energi av att skapa lägen i anfallszon.

Segerpassning igen

Matchen går till övertid och Oskar kör en repris på lördagens matchavgörande passning till segermålet. Mot Rögle var det Jon Knuts som satte målet och ikväll Carter Camper. Båda får fina passningar från Oskar som åkt upp med pucken från egen zon.
– Det är kul att få göra poäng och speciellt till de avgörande målen.
Var det inte så att det till stor del Oskars mål vid båda tillfällena.
– Nja, det fanns kvar att göra för målskyttarna, säger Oskar glatt.
Han berömmer särskilt Jon som först gjorde ett monsterbyte i boxplay.
– Han täcker skott och sliter. Men orkar ändå följa med upp när jag får tag i pucken, säger Oskar som precis kommit in från utvisningsbåset.

Vad kände du ikväll när Carter satte dit pucken till 3-2?
– Glädje! Och lite lättnad eftersom jag var rätt trött, menar Oskar som lyckades vända på spelet och skapa ett två mot ett-läge fram till segermålet.

Var du glad att du fick jubla istället för att jobba hem?
– Nä, så tänkte jag inte, avslutar Oskar med ett skratt.

Katharina Dalmalm